söndag, maj 03, 2015

Öppet brev till SL (Stockholms lokaltrafik)

Från den 1 maj till den 31 aug gäller en sk sommarbiljett. Till priset av 1450 kronor (red) åker man alltså fyra månader istället för tre vilket kostar 1400 kronor.
Jag har sedan elva år alltid köpt biljett, i början gällde de i fyra månader men nu är det tre månaders åkning som gäller.
Men man ska inte missa som jag gjorde och fylla på tre månadersbeloppet på våren, nej , man ska ta en månad i taget så att man kan passa in och kunna köpa biljetten till 1 maj och få en månads gratis resor.
Nu gick jag till SL-center i T-centralen och frågade om de kan återbetala de pengar som jag har innestående men beloppet var inte värt något fick jag till svar. 26 dagar är alltså inte värt något!!

Ett stelbent system som inte är kundvänligt för fem öre. Alla de som i så många år köper sina "blå kort" och betalar hederligt har inte ett skit för detta om man råkar att betala in en tremånaders period som inte stämmer överens med det datum SL har satt för sin rabattbiljett.

Nu betalade    jag in 1450 kronor på mitt kort ändå och låter en massa pengar bara frysa inne.
Grattis SL att få ett extra stöd från en pensionär med låg pension!

Vänliga hälsningar från Bo Högrelius Farsta!


Svar kom idag den 7 maj :Hej Bo! Tack för att du hör av dig.
Pga hög belastning har vi tyvärr inte haft möjlighet att återkomma till dig tidigare.
Du har skrivit till oss angående sommarbiljetten som du köpte samtidigt som du hade innestående dagar kvar på din tidigare biljett.
Jag beklagar att du inte upplever biljettsortimentet och -villkoren som kundvänliga. Givetvis är det viktigt att man som resenär inte känner sig snuvad på några dagar när man köper en förmånlig  biljett.
Tidigare var SL-biljetterna giltiga mellan vissa perioder, t.ex fyra månaders-perioder, med fast start- och slutdatum. Ville man köpa en biljett i mitten av exempelvis en månad behövde man ändå köpa en biljett för hela månaden.  I och med införandet av Access-systemet öppnades möjligheten till periodbiljetter med öppna startdatum och idag erbjuds de flesta biljetter i den modellen. En 90-dagarsbiljett är giltig i 90 dagar oavsett när man börjar resa med den.
Återköpsvillkoren fungerar på det sättet att det dras av en avgift för varje dag som biljetten har varit giltig. Vill man återköpa en 90-dagarsbiljett med 26 dagar kvar måste man ändå betala en avgift på 35 kr för resterande dagar. Det var nog det som personalen på SL Center menade med att dagarna inte var värda något.
Sommarbiljetten är en sorts kampanjbiljett som är giltig över sommaren med en förmån med att man får ca en månads resande utan extra kostnad.
Jag vidarebefordrar dina synpunkter till våra taxeansvariga som givetvis använder resenärernas synpunkter och observationer i utvecklingsarbetet av kollektivtrafiken.
Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt.
Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00.
Vänliga hälsningar,
Josephina Johansson
SL Kundtjänst



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate