torsdag, mars 05, 2020

Skattebeskedet kom idag!

Jag har ökat min inkomst till hela 180.000 kronor! Men ser också att tv-radio tog 980 kronor av mig. Jag är helt emot att avgiften till PS ska tas över skatten.
Med detta system finns det ingen som kan hoppa av, dvs det hjälper inte att kasta ut sin tv ev. radion.
Statens tvångströja röstades igenom i riksdagen även av oppositionen.
När vi skildes 2003 så skänkte min hustru mig 180.000 från vår bostadsrätt i Malmö men denna summa står sedan alla år som skuld för mig och staten tar i år 3000 kronor av mig.
Totalt så får jag betala 31500 i skatter till statsapparaten.
DET är hög skatt på så låg inkomst om man jämför med hur pensionärer i övriga Europa har det. Många länder har bara 10% i skatt plus en massa förmåner. I Tyskland är det tex nästan gratis medicin för de gamla.
När vi talar om skatter i Sverige så "glöms" alltid momsen bort av någon konstig anledning!
Vi med låg pension måste ju ofta konsumera upp hela vår summa och det innebär ju att vi betalar moms på allting naturligtvis.
Detta innebär ju att vi betalar 50 % och mer i skatt.
HÄLFTEN av den låga pensionen tar staten tillbaka.
Detta är socialdemokratisk politik!
Och vi har många socialdemokratiska partier i vår riksdag.
När så regeringen påstår att de höjer vår pension så är det ju en sanning med modifikation. Under flera år så har jag fått några hundra kronor mer men samtidigt har bostadsbidraget sjunkit med samma summa.
I år blev det en höjning men då steg min hyra istället samt att alla matkostnader har stigit mycket. Plus minus noll igen i inkomst!(SL höjde också biljettpriserna)
Jag har alltså arbetat i 44 år men har lägre pension än vad de med garantipension +bostadsbidrag har!
Regelverket för äldre invandrare ändrades nyligen så de får trots att de aldrig betalat skatt i Sverige en inkomst som överstiger våra pensioner trots att vi arbetat och betalat skatt i alla år.
SPF har påtalat detta i förhandlingar med regeringen men inte fått gehör för sina åsikter att dagens regelverk är djupt orättvist. Det ska väl för sjutton löna sig att arbeta!
Dessa välbetalda politiker tycks inte förstå vad ett sådant här regelverk föder för känslor inom det svenska folket.
Det talas mycket i dessa tider om rasism men det är ju alla dessa beslut vilka gynnar de nyanlända som också skapar ibland rent hat.
OCH det är ju alla dessa ekonomiska incitament som också lockar människor att vilja komma till vårt land.
Folk är INTE dumma i huvudet idag med smartphones och internet. De vet skillnaderna mellan länderna i Europa!
Skulle inte du göra likadant om du ville ha en bättre framtid?


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate