onsdag, mars 18, 2020

Mitt under första världskriget!

Det här är min faster Ingeborg Högrelius och min blivande far Bengt!
De bodde i Arboga under sin uppväxt ,närmare bestämt på Trädgårdsgatan 52.

Tyvärr, får jag säga, så bodde Arbogas borgmästare högst upp i detta hus och särskilt Bengt lekte med barnen i detta hem. Vad de inte visste och förstod var att borgmästarens barn var smittade med TBC. Och naturligtvis fick både Bengt och hans syster Signild denna svåra sjukdom.
När Bengt var sjutton år så var han döende men denna tids läkarkår utförde div. operationer på honom så att han överlevde.
TBC var en av de största sjukdomarna under dessa år och många var de som avled efter att de fått denna "blodhostan"!
Ingeborg led av engelska sjukan och blev lite kutryggig. 
Även om deras familj tillhörde de bättre bemedlade i Arboga så var det brist på fullvärdig kost.
Spanska sjukan, vilken kan jämföras med dagens Corona, började också härja efter att ha spritt sig från USA via deras soldater i Europa. Miljoner dog på kort tid!
Nu har jag gått några år framåt , bilden är från början av 30-talet. Bengt till vänster med hustrun Elly vid sidan. Sedan sitter Ingeborg där som hemmadotter. Signild,farfar,farmor och stående farbror Anders-Olov!
Min far fick i omgångar åka in till vård på olika sanatorier. När han blev svårt snuvig så bröt sjukdomen TBC ut igen.Ett livslångt lidande.
Bengt levde hela livet från han var sjutton år med bara en lunga fungerande.
TBC var precis som alla dessa smittosamma sjukdomar fullkomligt jämlik, drabbade alla  typer av människor. Alla samhällsklasser.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate