tisdag, maj 14, 2019

Gammal trött dator blev som ny!

Lyssnar på Radio Vaasa och de spelade just Miss Li och Lars Winnerbäck.De spelar både finsk musik och svensk.
Nå,det var inte det jag ville berätta idag utan nu ska det röra sig om att pånytt -föda en gammal dator.
En gammal HP G72 med många år på nacken.
Hade trots åldern en Windows 10 på den men det var segt,allra helst i starten.
Minnet mm. räcker inte till för Windows 10 helt enkelt. När jag hade Win 7 så funkade det bra.
Nu bestämde jag mig för att rensa disken helt och installera en Ubuntu 18.04 LTS. (LTS står för att de upprätthåller filer och program i 5 år)
En bränd dvd med en ISO fil med Ubuntu ,sen är det bara att följa de enkla instruktionerna ,naturligtvis på svenska om man väljer det.
Påstår fortfarande att ett barn skulle kunna fixa det här,svårare är det inte.
Värre är det på de nya PC som säljs där Microsoft ligger förinstallerat med UEFI systemet aktiverat.
Då måste man in i BIOS och mixtra och då måste man besitta kunskaper om detta. Risken finns annars att man tar bort Windows helt o hållet och det kanske man inte vill göra -
På lite äldre datorer ,både bärbara och vanlig stationära är det inga problem alls.
Resultatet på min bärbara HP är att jag har fått en mycket pigg dator igen där allt jag vill ha fungerar mycket bra.
Med andra ord är den som ny igen!
https://www.ubuntu.com/

https://www.ubuntu.com/download

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate