onsdag, september 13, 2017

Asparna, en bokrecension!

I dagens Svd 2017-09-13 läser jag en recension av boken Asparna skriven av författaren Hanna Nordenhök.
Frågeställningen om sk "förvildade barn" fångar mitt intresse. Minns då åren i speciellt Rosengård och dess barn.
Hur de var och hur de blev senare i livet. En snäll kille på förskolan av romskt ursprung blev  knarklangare och själv narkoman med ett tioårigt fängelsestraff som ung man.
Jag var hemma hos dem när han var sex år och det var misär. Fadern i fängelse och det "kryllade" av syskon i hemmet. Barnen hade fått lära sig att på varuhuset var det "bara" att ta grejor.
En annan familj också av romskt ursprung lät sina små barn springa ute långt in på natten utan uppsyn. Där gick det så illa att deras blott tre års barn blev överkörd av tåget rätt långt från bostaden.Barnet hade satt sig på spåret och tågföraren vittnade sedan om att trots signaler så reagerade inte barnet.(Döv?)
I min trapp bodde också romer och en dag så när jag öppnade dörren för att gå ut så satt en av dessa barn och sket i trappan utanför min dörr. Förvildad?
Framtiden för dessa och andra barn i dessa omständigheter är ju aldrig lysande.
Ska trötta er med ytterligare ett exempel  där  även den skola som finns med i boken tas upp , Råby skolan (anstalt)!
Min son hade en "kompis" i skolan vilken visade sig tidigt vara kriminell.Inbrott osv i badhusets omklädningsrum osv. Fadern var gravt kriminell men levde ihop med en kvinnlig polis!!!
Sonen var, liksom vilket skulle visa sig senare när jag arbetade åt både soss och kronofogden omhändertagen till "omskolning" just på Råby. I akten kunde jag se hela släkten vilken hade varit kriminell i släktled efter släktled.
Alla dessa som jag under åren i mina yrken mött vilka hade suttit i fängelse hade ungefär samma bakgrund.
Idag talas det från forskarhåll om en kriminell gen och undersökningar främst i USA påvisar att detta existerar. Barn som har adopterats men som i sin bakgrund har denna kriminella släktanknytning  påvisar en större kriminalitet än genomsnittet av innevånarna. Trots fosterföräldrar utan kriminalitet!

Hur många på Råby har blivit "botade" från sin kriminella  verksamhet?
OM det skulle finnas en genetisk faktor vad finns då att göra?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate