Det visade sig att Olof Palme och hans familj föga uppskattade Jan Lööfs tilltag att låta statsministern figurera i ”Ville”. Palme skrev brev till Vi och sa upp familjens prenumeration på tidningen. Enligt min mening finns det ingenstans i den här serien någon ond avsikt bakom Lööfs sätt att ta med Palme i handlingen. Palme tecknas porträttlikt men inte snarfagert, något som vana serieläsare (bland vilka Olof Palme tydligen inte fanns) hade förståelse för. Men för att sluta fred med Olof Palme sände Vi i alla fall i väg Lars Westman till Kreta i Grekland, där Jan Lööf bodde, medan han, avsnitt för avsnitt, tecknade ”Ville” för Vi. Avsikten lär ha varit att förmå Lööf att fasa ut både Palme och kungen ur handlingen, men eftersom Lars Westman är intelligent och inte någon publicistisk politruk, resonerade sig de båda herrarna i stället fram till att Palme både borde finnas kvar i serien och tilldelas en ännu tydligare hjälteroll.
Och så blev det. I en minnesvärd scen bidrar Olof Palme till att besegra skurkarna genom att i full karriär med rullstol (han har varit utklädd till gammal tant) köra på och slå ut den norske oljemiljardären. Historien slutar till och med med att Ville – efter det att rymdmännen har gett sig i väg med sitt gigantiuska rymdskepp, som har hållits dolt bakom månen, och dessutom har vridit tiden tillbaka, så att alltsammans ter sig som en dröm – av sin tjej uppmanas att rösta på Olof Palme, vilket Ville ser ut att ta till sig.
Det finns ingen anledning att här återge hela den historia, som leder fram till det här slutet. Den är full av fantasifulla detaljer (den rymdman som kontaktar och hjälper Ville ser ut som Carl Johan de Geer, en av Jan Lööfs kumpaner från ”Tårtan”!) och häftigt turnerade överraskningseffekter. Kort sagt är det en av de bästa svenska äventyrsserierna genom tiderna. Köp ”Jan Lööfs serier. Volym ett” och läs den där!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar