fredag, januari 13, 2012

Jag tror på Gud!

Något jag fått lära mig i nöden då man knappt orkar att leva vidare är att man kan nå Gud.Det är faktiskt den enda verkliga hjälpen man kan få på denna jord när livet totalt brakat ihop av någon anledning. I mitt fall alkohol och en massa personliga motgångar under allt för lång tid i mitt liv.
Visst är det så att jag har ställt till en massa av dessa motgångar själv men det finns också andra faktorer i bakgrunden.Så är det ju för de flesta som hamnar på den mänskliga soptippen.
Min största sorg i livet har dock varit att mer eller mindre tappa den naturliga kontakten med mina äldsta barn. Detta fortsätter att plåga mig och kommer säkert att förbli så också fram till min död.Man brukar tala om arvssynden ibland som man inte kommer ifrån, så kan det kännas för mig.
När samtalet tystnade för gott kan jag inte komma ihåg längre. Men jag förstår all besvikelse de under många år lagrade på sig och jag bodde inte längre i samma stad heller. I min generation så var det allt för många barn som genom olika omständigheter tappade den naturliga kontakten med sina fäder. Delad vårdnad var det ju aldrig ens tal om på den tiden.

Jag kan ej göra något mer åt det här har jag insett och försöker att glömma och gå vidare.Men det är svårt, vid alla högtider eller födelsedagar så slår det i gong-gongen igen!

Däremot finns det fina ljusglimtar ibland och när mina två barnbarn tog studenten så fick jag vara med. Likaså kom den unga mannen (bb också) upp till mig så att vi kunde vara tillsammans en hel dag !
Allt är inte nattsvart med andra ord.

Det som är nattsvart vad gäller tro är att så mycken vidskeplighet finns omkring religionen.
Kyrkornas folk hittar på olika saker och har så gjort i tusentals år. Gud bestämmer att man ska klä sig på ett särskilt sätt (Niqab eller dok), Gud befaller att man ska skära bort kroppens naturliga hud o kött partiklar.
Du ska inte äta den mat som Gud har skapat i vår natur, nej vissa religioner bestämmer exakt vad du ska äta och vad som är förbjudet.
Du ska fasta enligt ett schema där solens ljus bestämmer tiden för fastan vilket gör att allt beror på var man bor i världen. Hopplöst att bo i norra Sverige om fastan inträffar under den ljusa tiden. Du får ju inte äta och dricka alls ovanför polcirkeln där det är ljust dygnet runt.

Ja, så där kan man fortsätta att räkna upp det ena efter det andra. De håller inte ens på det värsta en människa kan göra, d.v.s. att döda en annan människa!
Nej då, i Guds namn mördar man från alla håll och kanter sedan tidernas begynnelse. Då gäller plötsligt inte Guds ord!

Jag går aldrig på Gudstjänster i någon kyrka därför att då blir jag bara irriterad över allt hokus-pokus som de håller på med där framme. Att ge sig på barn och döpa dem eller att omskära dem är enligt mig ett övergrepp och strider mot den innersta kärnan i all religion.
Man måste vara så pass vuxen att man kan ta ställning själv inför vad som ska utföras.

Människorna på jorden ska inte fjättras vid några bojor i form av förbud vilka är grundade enbart på vidskepelse.
Sätter man sig ner och läser framförallt  gamla testamentet och koranen så är det en förfärlig soppa som serveras med hot och våld blandat med fromma ord.
Se bara hur dessa böcker ser på homosexuella eller otrohet. Stena till döds är budet från bägge böckerna. Inget om förlåtelse och att förstå att alla människor är lika inför Gud.

Själv håller jag mig till Jesus ord, de räcker i min lilla värld!
Kärlek och förlåtelse! Detta ger styrka utan rädsla!
All religion som baseras på att skrämma människan till  att bli ett lydigt redskap är av ondo!
Gud är god och ingen hämnare! Gud är kärlek!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud är kärlek, ja det tror jag med. När rädsla el skrämsegrejer kommer in då handlar det inte om Gud.
kram

hogrelius sa...

Ofta utnyttjas religionen mot kvinnor av männen. "Kvinnan tige i församlingen" mfl dumheter. Eller att mannen ska gå först och kvinnan efteråt med stort avstånd mellan dem.Klädkoder gäller i stort sett bara kvinnor."Lyder du inte så hamnar du i helvetet eller skärselden!"

Unknown sa...

Skönt att det finns religiösa som inte är skrockfulla
Skrockfullhet=livets största irritationsmoment
"Är det 50% "chans" att det går fel så går det naturligvis fel till nästan 100 %"
Flygbolagen luras: dom har döpt om rad 13 till 14
Stackars ont anande som sitter där! ! Med större risk för krasch! Nej dom borde ha sparat rad 13 men monterat bort sitsarna! Så hade ingen blivit lurad! Smart ide!
För övrigt: vad är det för särskilt med en religiös åsiikt som gör att man skiljer på religionsfrihet och åsiktsfrihet? Duger det inte bara med åsiktsfrihet?
Gillar för övrigt din blogg! Kör på!!!!!!!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate