fredag, januari 06, 2012

En rolig lek som skapade funderingar!

En vän till mig  skapade en kul grej på Facebook idag. Man kunde gå in på en sida och skriva in sina uppgifter när man var född och svar gavs då på vilken schlager som för tillfället låg på topp. Min låt var :  Jingle, jangel med http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D5RcJLOl1nPk&h=CAQF_5ixvAQEG2tATAFsF5CdgPSOH3VjAWu4UhB-5_AJMpg&enc=AZPjafZ561xOCdxHYpPMTZyWaCq2Ph7gxOeuG4T5IRsHzNAZmDDeTnPIg68tLf8HyLfNID5yJzbC1cOaD1_V-uZW   med Kay Kyser!


Jag föddes alltså mitt under brinnande världskrig med Hitler vid makten över större delen av Europa.
Jag var tre år när freden äntligen kom 1945!

Jag kommer ihåg när kaffet äntligen släpptes fritt 1947. Under alla de här åren var ju alla varor ransonerade och alla människor hade kuponger för att köpa tex smör,socker osv.

Man tilldelades ett visst antal kuponger som någon statlig myndighet hade räknat ut. Naturligtvis fanns det en "svart" marknad  där allt kunde köpas för pengar, ett ställe där bättre bemedlade fann sin lyx.

På resturanter hände det att "konstigt" kött serverades och det kunde vara både katt och hund visade det sig.

Musiken har ändrats mycket under de här åren, om man spelar olika låtar från varje tioårsperiod så hör man skillnaden. En sak uppvisar musiken under alla år och det är längtan efter kärleken.

De flesta kan dessutom hänga upp vissa musikstycken till händelser och personer. Man kan tex komma ihåg en viss tjej som man just hade kysst intensivt till en viss låt. I mitt fall till "Only sixteen" med Sam Cook!

Fred Åkerströms  inspelning av "Jag ger dig min morgon" får mig alltid att tänka på en

 viss flicka i Östergötland.

I år fyller  jag sjuttio år! Smaka på det , sjuttio år! Jag reagerar på samma sätt som så många lite äldre gör idag. Vadå, jag sjuttio?? Det låter ju nästan omöjligt jag som känner mig så ung!

Verkligheten får nästan med våld tränga sig på för att man ska fatta att det är sant. När jag fick blodpropp i lungan för en månad sedan så ringde min väckarklocka.





Ring,ring , Bosse, vakna upp , du är faktiskt inte 37 längre!





Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate