lördag, maj 23, 2009

Tack Henrik Schyffert


Kvällens direktsända föreställning från Cirkus med Henrik Schyffert
borde egentligen ses av alla som förstår svenska.
Att se denne man komma med en så allvarlig tankegång i sitt budskap var fantastiskt att få uppleva.
Dessutom kunde han på ett mycket levande sätt få mig att mer förstå den generation han tillhör som på 90-talet bara skämtade bort allting.

Han har insett att allt var nog inte så bra med deras ironier och skämt.
Som han sa ett par gånger:"Man måste som vuxen även våga att öppna den farliga dörren".
Henrik återkom flera gånger till kriget i jugoslavien vilket pågick då och att varken han eller hans kamrater brydde sig.
"Jag skäms över mig själv och vill inte att mina barn ska bli som sin far" sa han!

"Om jag åtminstone hade satt in hundra spänn på radiohjälpen men inte ens det gjorde jag"!

Det var dock en mycket rolig föreställning tidvis med fantastiska monologer och skämt.

Kvar dröjer dock hans numer synliga djup och tänkvärda ord till oss åhörare.


3 kommentarer:

Anders sa...

Instämmer verkligen, hoppas vi får se mer av den sidan. Och minns också att den allvarliga sidan har vi ju redan fått se av Killinggänget, i Fyra nyanser av brunt exempelvis, där filmen var helt magnifik tyckte jag. De bästa komikerna är ju de som lyckas blanda humor och allvar, en som blandar det som djupast och med kraft är ju Jonas Gardell när han blir personlig. Några som blandade detta med en självklar humanistisk syn samtidigt som de med en svart satirisk nerv häcklade (om nu inte det bara var ett sådant buskisartat ord) samhället och makten var HasseåTage.

Kort sagt, en bra komiker är inte bara komiker!

Bloggtips på detta ämne, och mycket annat underhållande smått & gott: En man med ett skägg http://kulturarbete.blogspot.com/

Mvh
Anders

Therese sa...

Det hade varit intressant att höra honom.

Anders sa...

Therese:

Det kan du göra också, ända tills den 23 juni!

http://svtplay.se/t/111146/the_90_s

Ha ett trevligt nöje nu!

:-)

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate