tisdag, maj 26, 2009

Eritrea

För ca en månad sedan åkte jag taxi och chaffisen var från Eritrea. Kunde inte låta bli att tala om den fängslade Dawit Isaak.
Då blev han eldfängd på ett sätt som jag inte hade kunnat ana. Han försvarade regimens fängslande av Dawit samt menade att Eritrea var ett bra land.
Jag har aldrig varit där så om detta hade jag ingen mening däremot anser och ansåg i vårt samtal att de skulle ha släppt honom. Ett land som inte ger människor en hederlig rättegång skall kritiseras och inte försvaras.
Nå, jag tänkte inte så mycket mer än att han var en förvirrad man som jobbar här för att skicka pengar hem till släkten. Någon politisk flykting kunde han omöjligt vara!

Idag så slår jag upp svd och ser till min förvåning att hundratals Eritreaner demonstrerade igår på Sergels torg till stöd för regimen där nere.
De anser att massmedia "smutskastar" deras regering därnere.
Visst är det väl konstigt att en del politiska flyktingar ofta försvarar den regim de har flytt från?

Sånt hörde man aldrig från de människor vilka lyckades fly från Sovjet eller deras vasaller!

Det verkar att finnas olika sorters "politiska" flyktingar i vårt land.
De politiska flyktingar jag har känt under mitt liv har aldrig talat väl om den regim de flytt från och de har ALDRIG kunnat åka på semester till sitt land.
Många nya "politiska" flyktingar" talar alltså väl om det land och den regim de "flytt" från samt åker på semester när de själv vill tillbaka till detta land de kommer från!!!

Det är väl inte som så att vårt "invandrarverk" blir genomlurade av de som kommer hit. Om de säger att de är flyktingar på politisk grund och påstår att de har suttit i fängelse osv då borde nog deras fall återigen tagas upp när man ser att de rätt så snart åker hem igen !

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate