Under pandemin så kunde man under första året kliva på bussarna i staden i samtliga ingångar. Utmärkt! Men nu har den möjligheten stoppats och alla måste gå in i första dörren och på det sättet passera många människor.
I både Skåne och på Västkusten har samtliga bussar kortavläsare vid alla dörrar. Smidigare för alla samt att bussen kommer iväg fortare. I Stockholm finns bara 1 (en) kortavläsare och den sitter vid dörr 1 vid föraren!
I Berlin har man haft kortavläsare vid samtliga dörrar i 40 år liksom inga spärrar i sina tunnelbanor och S-tåg. Har man inte biljett och åker ändå så får man mycket dyra böter vid kontroll.
Varför SL i Stockholm fortsätter med detta undermåliga system är mycket svårt att förstå?
En annan sak vilken också är så svårt att förstå idag är att politikerna och trafikmyndigheterna i Stockholm inte kan förstå varför man inte ska lägga nya cykelvägar bredvid oerhört svårt trafikerade vägar. Örbyleden är en sådan där man nu på en sträcka i Hökarängen bygger på detta sätt trots att det redan finns cykelväg på bättre ställe vilken leder till samma slutmål!
I Hökarängen finns en väg vid namn Lingvägen vilken i 60 år har varit en återvändsgata.Ingen genomgående trafik har funnits. Där utefter gatan finns förskola för 150 barn alldeles bredvid vägen. Längre fram på den tilltänkta fortsättningen upp till Farsta ligger ytterligare en förskola och en blivande storskola för 1200 barn.
Bilismen skulle vid en ny genomfart öka till det minst dubbla antalet bilar mot idag.
All forskning visar att just små förskolebarn är extra känsliga mot bilars avgaser. Ändå driver politiker och myndigheter på att öppna upp denna gata för genomfartstrafik?
I Stockholm är det MP som har ansvaret för trafik och vägar!
I deras partinamn finns ju ordet MILJÖ med? Man kan ju undra varför?
Frågar återigen, varför är man i Stockholms politik så efterblivna?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/PRJ8J5/sa-uselt-att-man-saknar-ord
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar