onsdag, december 20, 2017

Ordet till Robert Bohman!

Det är sällan jag använder Facebook för mina åsikter om vad som kanske upprör, stör eller gör mig ledsen. De som känner mig vet att jag inte vädrar känslor i sociala medier, att jag är politiskt oberoende, ställer mig helt utanför de charader som just nu pågår i Sverige och att jag har en nästan löjlig tro på människan. Men nu kommer det och det är långt.
Har ni funderat på att det är en människa ni hånar, säger är äcklig, vidrig, ett monster, förlöjligar, gör narr av? Har ni tänkt på att det finns människor bakom henne, barn, föräldrar, närstående?
Igår hämtar en av mina söner bilen som står skriven på min tidigare hustru.
Det tar en stund innan han märker att något är fel. På bilfirman konstaterar de sedan att någon skurit båda framdäcken så att de skall smälla när bilen körs.
Riktat mot min tidigare hustru Katerina Janouch, mamma till mina barn.
Det är andra gången på kort tid någon saboterar bilen. Denna gång stod bilen utanför min bostad, där mina barn bor. Förra gången utanför hennes bostad.
Mina barn blir får skjuts i den här bilen, de kör och övningskör med den, Katerina kör den naturligtvis. Tidigare har hennes ytterdörr vandaliserats, med skrivna ord tydligt riktade mot just henne.
Jag ställer mig helt utanför det politiska som pågår. Jag delar inte åsikter eller känslor med vare sig henne eller “den andra sidan”. Jag väljer att se människor som de är, som just människor. Jag arbetar med dem utifrån deras problematik oavsett religon eller politisk åsikt.
Detta skriver jag till er som är mina vänner. Ni är bildade, många av er är de sk "kreddiga", har "koll"... Men flera av er har samtidigt de senaste åren sänkt er till en dagisnivå jag sällan skådat. För varje gång ni skriker rasist, skriver putslustiga inlägg, gör fuck you, lägger upp arga eller ironiska inlägg spär ni på polariseringen och det politiska parti ni avskyr får faktiskt nya anhängare. Motsatt effekt.
Era inlägg delas, twittras vidare, medan ni ryggdunkar varandra för er egen förträfflighet. Ni skrattar åt hur roligt, finurligt ni just förlöjligade de som ni sista tiden valt att kort och gott ibland kalla nazister.
Jag blir beklämd över att ni sänker er så lågt. Om det pågår en debatt ni inte gillar eller håller med om den, tycker den är förkastlig, skall vi inte svara upp vuxet då?
Det görs inte med förlöjligande. Ironi är roligt en gång, därefter är det mobbing.
Att heja på när någon förlorar arbete, när någon dras i smutsen, kallas äckel, då är vi tillbaka på skolgården som de simplaste av mobbare.
Mobbare som spär på polariseringen och som leder till just det som hände igår.
En saboterad bil, menad att skada en fembarnsmor. Skit nu i vad hon skrivit, sätt er över det. För ja, de som fortsätter mobba är delaktiga. Precis på samma vis som det som kallas svansen. Bara mer subtilt, vilket är nästan ännu värre än simpelt apskrikeri.
Då säger många "varför slutar hon inte då" "Hon får skylla sig själv" Förlåt hör ni detta? För att hon har åsikter som avviker från era, skall hon mobbas till döds för detta? Jag har högre förhoppningar om människan. Tyck att hon är dum i huvet, (det har jag tyckt ibland, ganska många gånger) men debattera då, håna inte, hetsa inte en människa mot undergång.
Ett tydligt exempel var dåligt tweet om en politiker och Tinder som fick många att rasa.
Arbete skulle tas ifrån henne och det gjorde det. Många av er hejade på, like:ade och delade. Hon förlorade jobb som inte hade med sakfrågan att göra. Det haglade hat över henne. Jag var här, jag såg en människa skadas, mina barn var här, såg sin mamma skadas.
Det till en början så fina initiativet #jagärhär, som ska nyansera debattklimatet på nätet, lyste med sin frånvaro i de hatiska kommentarerna. Är inte alla människor lika värda? Några månader senare delas istället Katerinas privata Tinderbilder med hån om utseende och hennes ålder på #jagärhär-grundarens privata Facebooksida. Antisemitism från en polis, kallar henne äckel och smuts helt oprovocerat, delas på samma facebooksida, like:as, skrattas åt. Ser ni inte hur skevt det är?
Det är inte så en debatt vinns, inte i min värld. Det är att hata och krossa en människa.
Efter det har skapade nidbilder av Katerina publicerats om och om igen, på hatsidor där de som ska nyansera samtal på nätet är administratörer. Att skriva Jan OUCH är kanske roligt en gång, tio gånger är det mobbing. Jan OUCH är naturligtvis ingen som gråter över, men precis som mobbning föder mer mobbning och mer hat så skrivs det idag, från de sk goda, nazist (till en judinna), smuts (till en judinna) ut ur landet (till en invandrare), orden vidrig människa har jag läst så många gånger så jag inte kan räkna till det. Äckel, som skall "knullas", hängas ut, förlora allt hon äger och har. Bojkottas.
Har ni funderat på att det är en människa ni hånar, säger är äcklig, vidrig, ett monster, förlöjligar, gör narr av? Har ni tänkt på att det finns människor bakom henne, barn, föräldrar, närstående?
Flera av er som går på är män, flera av er är dessutom män som uppvaktat henne. Samma män som försökt ha sex med henne och nu hånar henne, samma män som skriver vackra ord om #metoo. Well, det talar väl för sig själv.
Samma kvinna som kämpat för kvinnor och kvinnors fria sexualitet i över 30 år, som peppat tjejer att stå på sig, som många av ni män smygläst för att lära er mer om tjejer. Hon var högljudd även då, men då handlade det om kvinnors sexualitet och frihet.
När jag tycker olika så säger jag ifrån, när jag inte håller med så klargör jag min åsikt. Utan hat och hån, sånt tillhör löjlig härskarteknik.
Min uppgift är att hjälpa människor, oavsett vad de gjort, sagt eller skrivit och ni vet att jag sätter mig på ett plan för att hjälpa var och en av er om det behövs imorgon.
Jag tillhör dem som inte "rensade" bland mina vänner för några år sedan, (hör ni hur det låter, rensade) det var faktiskt så många uttryckte sig. Det innebär att jag ser alla vänners kommentarer och inlägg. De sk "goda" och ett par stycken av de sk "onda". Det är lustigt, men de av er som vill gott och värnar om människans lika värde (jag tror verkligen ni gör det) en del av er har gått fullständigt vilse i det här, ni är ofta just de värsta mobbarna.
Enligt WHO avslutar 800.000 människor själva sina liv varje år. WHO hävdar att den stor del av dessa människor är offer för mobbing.
Börja debattera sakligt istället, jag är tämligen säker på att Katerina mer än gärna publicerar det ni skriver. Backa bort från hat och hån please. I går morse kunde det hänt en olycka med av mina söner.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate