fredag, december 15, 2017

Dilemmat i vårt pensionssystem!

Vi har nu ca 600.000 människor med låg pension i vårt land. Därav jag själv som för att kunna hålla någorlunda standard tvingas att sälja ut delar av min bostad.
Att behöva få "bostadsbidrag" efter ett långt liv i tunga yrken är så dåligt. Vi blev tidigt lovade en bra pension och mina 20 år inom stålindustrin syns inte en skymt av i pensionskuvertet. Dessutom gjorde min fackförning totalt fel när de avsade en konstruktion med tjänstepension såsom tjänstemännen inom industrin slöt på ett tidigt plan. LO och dess fack förlitade sig på ATP-systemet .
Alltså ger mina 20 år inom industrin 0 i tjänstepension. 20 år inom Malmö stad ger ca 800 kr i mån.
Så ser det ut för ganska många idag och då säger de stora partierna i gårdagens uppgörelse att de ska höja de låga pensionerna ordentligt.
Här ligger svårigheten som de inte talar högt om. Nämligen, i denna grupp döljer sig elefanten i rummet.
Alla dessa numera miljoner vilka som kommit från andra länder , jobbat få år eller inget arbete alls. De ska också ha pension. Anhöriginvandringen har ju spätt på med väldigt många gamla vilka aldrig har bidragit med skatt i Sverige till våra välfärdssystem tex pensionen.
Nu när man rättmätigt höjer för oss som arbetat kanske i 45 år så följer denna stora grupp med i höjningen utan att ha bidragit alls.Sådant kostar oerhörda pengar och då ser man också att välfärden urholkas på pengar. Någon ska ju betala detta och frågan är hur man tar ut dessa pengar och var? Det har jag inte sett något svar om!
Trycker man bara upp nya sedlar såsom man gjorde i Europa 1929?
Det nygamla regelverket om pensionen är svårt att greppa för en vanlig människa, frågan är hur mycket politikerna förstår av vad de gör?
Om 20 år så kanske svaret finns?
Men det svaret slipper jag nog att få veta!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate