tisdag, november 20, 2012

En jämförelse mellan att vara Stockholmare och svensk!


Jag bor som bekant numera i Stockholm sedan åtta år tillbaka. Född i Boliden och flyttade därifrån när jag var sju år ner till Torshälla. Sedan har jag även bott i Malmö i 26 år!
Men talar en blanddialekt av olika typer. Precis som de flesta numera i Stockholm. De enda som talar en gammaldags söderdialekt väldigt utpräglat är stadens alla fylltrattar konstigt nog. "Ska vi gå o keka egg me rekor" låter det från dem.
De vränger till orden något fruktansvärt och det är ingen vacker dialekt precis.
Nå , nu kommer jämförelsen , när är man "riktig" Ståkkholmare? Måste man vara född här? Måste man ha tre generationer bakåt i ledet för att räknas som inföding?
Samma diskussion för SD om att vara svensk, det räcker inte att ha svenskt pass och bott här i 50 år enligt dem!
Hur många generationer bakåt ska det finnas för att man ska vara "riktig" svensk? Om pappa är svensk och mamma från tex Grekland hur ska då barnen enligt SD:s normer räknas?
Det är ju en totalt urspårad debatt bland dessa partimedlemmar och de ska hålla ca 8 % av väljarna, fy fasen , det går kalla kårar på min rygg.
För femtio år sedan så fanns inte en sådan diskussion där jag bodde (Torshälla) trots att halva befolkningen var från andra länder. De var rätt och slätt bara arbetskamrater, skolkamrater, vänner osv.
Min bästa vän i alla år hade sina rötter i Estland, de var katoliker dessutom. Bättre kompis kunde jag inte ha och jag åt estnisk mat med god aptit och fick en insyn i hur det var att vara båtflyktingar från sitt land.
De var med och byggde vår välfärd!
Men till skillnad mot en del som kommer idag så ville de bli svenskar och de var glada över att vara här. Det fanns inte ett uns till motsättningar bland oss!
När man som jag hörde folk i Rosengård förakta oss "svennar" och spy sin galla över oss så var det ingen trevlig upplevelse för mig efter min uppväxt.
Motsättningarna nere i Malmö var ett gissel och jag har sett samma gissel växa fram på andra orter nu.
Man kan inte komma hit och bli en kravmaskin över allting från mat till seder. När det gäller islamister och deras synsätt på oss "otrogna" så finner jag det nästan märkligt att de överhuvudtaget kommer hit.
Allting måste ju i deras ögon vara förfärligt, se bara på sommaren när vi går omkring lättklädda och badar i minimala kläder. Vi äter ju dessutom griskött, ve och fasa så hemska vi är. Vi gillar våra hundar också , ett djur som de anser var "smutsiga" !
SUCK! 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate