onsdag, september 12, 2012

Fattigpensionär?

Idag kom då beskedet från Pensionsmyndigheten! Jag hade mitt i sommaren skrivit en ansökan om bostadsbidrag i och med att min privata pension hade nått sitt slut. Tack Skandia för dessa år som ni förgyllde min tillvaro. De skötte mina fonder så väl så att jag hade i snitt ca 75% ökning under årens lopp.
Beskedet idag visade att jag får 527 kronor i mån och beslutet gäller fram tom. 2015! Tack för detta också även om det verkligen var krångligt med alla papper som skulle in. Det blev minst 15 olika blanketter!
Visst är det bra med bostadsbidrag även för oss pensionärer men det hade varit bättre med en rejäl pension.
Mina 44 års yrkesarbete borde ge mig en dräglig pension utan bidrag kan man tycka. Nu är det så här att jag mitt i livet bytte yrkesinriktning från stålindustri till vårdindustri.
Efter sju år i vården ville jag tillbaka till mitt forna yrke men det gick ej därför att Säpo hade åsikter om mig.
Den chef som ville anställa mig  (vi hade arbetat på Gränges Nyby bägge så han visste vad jag kunde)
ringde till mig och sa att han ej fick anställa mig. Jag vill , sa han, men jag får inte och jag kan inte tala om varför!

Det var bara att fortsätta inom vården med dåligt betalt och dålig pension.
Idag kan jag efter detta besked om bostadsbidrag sälla mig till de pensionärer som brukar kallas "fattigpensionärer"!
Fel ord och jag själv anser  att varken jag eller någon annan i detta land är fattiga.
Däremot är det riktigt att säga att vi har en låg pension!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate