lördag, mars 24, 2012

Iaktagelser och tankar!

När de första mobiltelefonerna började säljas i Sverige så var de stora som tegelstenar med antenner. Ibland kan man på gamla amerikanska filmer se dessa användas och då flinar de flesta lite.
Jag minns hur vi åkte på en sk inköpsresa till en liten ö med buss och båt. På denna buss satt två killar med nya stora mobbar, de ringde någon kompis i Malmö då och då och snackade lite. Korta samtal därför att minutpriset var högt. "Hör du mig" sa den ena killen varje gång och sedan talade han om var han befann sig för tillfället.
Själv ägde jag tegelstenen Siemens som var märket som var "inne" just då, fanns f.ö. inte mycket att välja på heller för den delen.

Idag talar folk nästan gratis med varandra om man jämför med på 90-talet men det har också en baksida. Alla har mobiler på sig och tyvärr verkar det som om "alla" på tex tunnelbanan använder sina mobbar hela tiden. Många snackar så det är mycket störande, de tror att man måste gala rakt in i den så mycket man orkar, andra har sina signaler på högsta volym så att de hörs i hela vagnen när det ringer.  Hamnar man bredvid någon ung människa som har lurarna i öronen så har de ofta så hög volym på att det rasslar och dunkar märkbart hela tiden. Antagligen är de redan så hörselskadade så det är därför de har så hög volym på!

Hur de ska höra om 30 år är ju bara en förfärlig tanke att tänka, då kommer kanske halva sveriges befolkning behöva hörselredskap i sina öron pga dövhet?

Rekordet slogs igår på hemvägen från min morbror,  av vagnens passagerare så var det bara jag och en till som inte höll på med sina mobiler så långt jag kunde se.
När man ser en 40-50 passagerare vara upptagna med sina mobiler så börjar jag fundera över om det här fenomenet. Det påminner om hur Sverige gick från en begränsad bilism i början på femtiotalet till massbilism på sextiotalet.
Det blir till slut ett slags missbruk. Jag hade tex arbetskamrater som bodde ca 500 meter från jobbet, de tog bilen varje dag dit. Kallstarter på vintern för att åka några minuter, sådant är enbart dumt!
Mobilen har blivit ett tjatterverktyg för många, särskilt unga kvinnor. Mot sin vilja tvingas man ju lyssna på dessa samtal där det bara pladdras en massa skvaller och andra meningslösa ordkaskader.  Det kan jag väl orka med men när man övergår till högst privata ämnen och berättar för sin väninna om det senaste sexäventyret , då vill jag faktiskt inte höra detta.

När vissa mycket bra uppfinningar kommer på marknaden och blir var mans egendom då kommer också avarterna tråkigt nog. Tidigare försökte tunnelbanan (SL) att ha vissa mobilfria vagnar men det fungerade inte. Pladderfolket tog ingen hänsyn, de påminner om rökare som står direkt vid utgångar och på andra olämpliga ställen och sprider sin stank.

En stor undersökning i USA visade tydligt att just "pladderfolket" ,de som ständigt måste vara uppkopplade har tappat nästan all empati för andra. De utvecklar en egoism som är mätbar !
Skulle vara mycket intressant med en undersökning om dessa "pladdrare" också är rökare?


1 kommentar:

Lundberg sa...

Bravo, jag instämmer till sista stavelsen! Mer FILTER, åt pratmakarna alltså. Kram, Elsie

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate