tisdag, november 16, 2021

Att åldras är inte roligt säger Jan Myrdal!

 

https://www.svtplay.se/video/32786371/i-vantan-pa-jan-myrdals-dod 

Såg just filmen om åldrandet med Jan Myrdal och Lasse Diding i huvudrollerna. 

En författare på väg in i dödriket som han har talat om i så många år. Och så miljonären Lasse Diding som inte talar precis så snällt om Myrdal, de ryker ihop inför kameran.

Myrdal är förbannad på "den där miljonären som bara vill inlemma biblioteket med sin hotellverksamhet"!

Inklippt finns olika gamla filmsnuttar från åren som har gått. En ung kraftfull Myrdal !

Sedan är vi tillbaka i ålderdomen med en allt skröpligare Myrdal.

Jag minns ett sammanträffande med Jan Myrdal nere i Lund. Vi hade ett möte arrangerat av tidningen Fib/Kf med Myrdal som huvudtalare. När jag inledde mötet med Myrdal bredvid mig var allt frid och fröjd inför ett totalt fullsatt Sparta. 

Men när han började tala så såg jag att något var fel. Han tystnade tillslut och kollapsade på scenen.

När vi mer eller mindre bar ner honom såg jag skräcken i hans ögon. Inte tusan ville han dö på detta sätt.

Det var hjärtat som bråkade och strax därpå genomgick han en lång operation vilken filmades och sändes på TV.

Jan Myrdals tal om att ta livet av sig kom nog av sig efter detta, blev mest till bara snack.

I denna dokumentär så upprepar han att han aldrig intresserat sig för familjen. Om sonen säger han, vi umgås inte! 

En ensam man säger så och då minns jag återigen min brevväxling med honom när Alva hade dött. Han skulle inte gå på hennes begravning! Så var hans inställning till sina föräldrar. 

Och tydligen till sina barn o barnbarn också.

Jag la märke till ett uttalande av honom i filmen, de frågar honom om han har haft fel i några av det mycket omdebatterade frågeställningar som han haft genom åren ,tex stödet till Pol-Pot!

Då säger han så typiskt för honom, jag har inte haft fel!

Hans syskon säger tvärtom i andra intervjuer jag läst. De säger att Jan ljuger om familjen.

Då påminner jag mig också en annan skribent JG som aldrig heller har fel trots mor och syster som säger att han ljuger om sin barndom!

Något är ju säkerligen fel hos denna typ av människor, högt begåvade men ingen förmåga till empati och vanligt tänkande!

När jag talade med Myrdal så blev man bara en åhörare, han talade och talade utan att lyssna på vad jag ev. hade att sägas!

Lustigt är att se i filmen när möten pågår bla i ABF Stockholm samt nere i Varberg, pensionärsklubben sammanträder!

Gammalvänstern vilken har fastnat i det förgångna!

Mot slutet av livet ställde Myrdal tom. upp på Moskvakommunisternas möten, en samling Sovjet nostalgiska människor.

Diding har tydligen någon gång sagt att Myrdals intellektuella skärpa förändrades till det sämre och detta möte med SKP Moskva påvisar väl detta också!

Ja, sådant är ofta åldrandet, allting går bakåt. Som Jan sa, det finns ingenting bra med ålderdomen.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate