fredag, augusti 09, 2019

Emma Hasselqvist får ordet!

Emma Hasselqvist känner sig besviken .
De flesta av Er som läser det här inlägget vet att jag i mars i år, drabbats av spridd bröstcancer.
Jag såg en torr fläck på mitt bröst och visste direkt att något var fel.
Jag sökte min Vårdcentral Närhälsan Billingen. Fick en pensionerad stafettläkare, som sa att det inte var något farligt, men att jag skulle få komma på mammografi ”så jag slapp oroa mig”. När man som kvinna noterar en förändring i bröstet ska man få komma akut, inom 5 dagar, till mammografin enligt SVF; Standardiserat Vårdförlopp, men jag fick vänta en månad....
När jag kom dit, behövde de ta vävnadsprov både från bröst och lymfan i armhålan.
Ytterligare två veckors väntan....
Efter två veckor ringer jag in till bröstmottagni gen. Tyvärr inget svar, men de sa att jag kunde logga in och följa processen i min journal på 1177.se.
Dagen efter, när jag satt med min två flickor i knät, fick jag för mig att logga i och kolla.
Pang! Där stod det! Bröstcancer med spridning till lymfan i armhålan.
Detta var veckan före påsk. Eftersom cancern redan hade spritt sig stod det att jag behövde neoadjuvant cytostatika inför operation.
Det visade sig vara 22 veckor med cytostatika. Jag har nu behandlats i 20 veckor. Men sjuksköterskebristen gör att de inte kan erbjuda behandlingen på SkAS.
Jag måste därför åka till sjukhuset i Lidköping.
Jag har jobbat i 20 år som sjuksköterska och betalat skatt! Nu när jag blir sjuk ska jag drabbas både av sjuksköterskebristen och ifrågasättande från försäkringskassan.
FK anser först att jag bara har rätt till halv sjukpenning. Får koppla in rehabsamordnare och skaffa flera och med utförliga läkarunderlag. Spridd bröstcancer räcker inte.
Till slut fick jag några slantar utbetalade.
Jag jobbar som många av Er vet som bemanningssköterska och blir bokad halvårsvis. När jag blev sjuk jobbade jag som skolsköterska och som distriktssköterska på Vårdcentral. I sommar hade jag som vanligt tänkt att jobba. Nu blev det inte så.
Detta månadsskifte fick jag min ersättning sänkt till lägsta nivån, eftersom min handläggare anser att jag är arbetslös!
Jag jobbar inte för att jag är sjuk! Därför har jag inget pågående uppdrag/jobb av förklarliga själ. Men trots att handläggaren ska meddela mig detta så pep hon iväg på semester utan att meddela mig detta.
Halva försäkringskassan är nu på semester och de man kan få tag på hänvisar bara till regelverket.
Utan pågående jobb klassas du som arbetslös. Och får lägsta ersättningen 10 000/mån istället för 15 000kr.
Hur ska man ha ork till 22 veckors cytostatika när all kraft går till att strida med försäkringskassan om den ersättning som jag borde ha rätt till efter att ha betalat in till detta via skattsedeln under 30 år?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate