tisdag, november 20, 2018

Pengarna slut! Knapp pension!

För några år sedan sålde jag ut delar av min borätt till ett pensionsbolag. Fick mina lån betalda samt tog ut 100.000 kronor till div. renoveringar. Nu är dessa pengar slut eftersom jag har använt det som blev över till att kunna leva drägligt.
Min pension har  inte stigit enligt politiska löften, de trixar med sina siffror. När man har bostadsbidrag så sjunker ju detta när de höjer pensionsbeloppet. Med andra ord så står man och stampar på samma fläck. OCH inte blir det bättre av att den svenska kronan ligger så lågt vilket har inneburit prishöjningar på maten och allt annat som importeras. Vissa grönsaker har ökat med 30% i kostnad.
Min pension ligger idag på 12.000 i månaden och då kan man inte kosta på sig någon längre resa tex! När man har betalat alla räkningar inkl. tandläkaren och SL-biljetten då dammar det tomt i plånboken.
Nu är det snart jul och det är ju glädjens högtid för många, jag själv oroar mig över alla utgifter!
Tänk om man kunde gå i ide och sova fram till våren!
Livet tvingade mig till att byta yrke från ett högavlönat sådant på bruket till att ta anställning hos Malmö stad där det fanns jobb inom vården. "Kvinnoyrket" inom vård och omsorg var så dåligt betalt vilket också ger en dålig pension.
Så ser det ut för många idag i Sverige, ca 300.000 människor ligger under EU:s fattigdomsnorm vilken är 12.000 kronor.
Sverige är numera sämst i hela norden,kanske i EU också?
Pengarna går ju åt till att hjälpa andra men det får man ju numera inte ha några åsikter om.
De som har haft fräckheten att hävda att landets regering i första hand ska värna om landets medborgare har fått skitspannen över sig!
Folkhemmet ligger långt borta men Per-Albins ord ekar fortfarande över landet, "ett hem för hela folket, och präglas av samförstånd och jämlikhet"!
Behandlingen av Sveriges pensionärer är usel idag och riksdagen idag visar vad det är frågan om. Endast sex (6) riksdagsmän är 65+!

Socialdemokraterna har ingen riksdagsman 65+!!!!





Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate