onsdag, mars 21, 2018

Ånger? Rädsla för döden?

Idag fick jag umgås med min yngsta dotter Anna på tu man hand i åtskilliga timmar.
En hel del hann vi med att avhandla och vi var överens om en hel del tex det här med att ångra tidigare beslut och händelser som dessa beslut hade  lett till inte var meningsfullt att ångra. Hänt har ju hänt och förhoppningsvis har vi lärt något av detta.
Jag tillade att ibland kanske man kan fundera på hur livet kanske hade kunnat bli vid annan livsföring och andra beslut.
Tex mina år som gift mellan 1965-1975 där jag idag kan se att jag borde inte ha varit med om detta konstgjorda äktenskap där jag gifte mig av "plikt" och löften! Vi blev under nästan hela tiden två människor som var olyckliga var och en på sitt håll. På tio år nådde vi aldrig fram till varandra såsom man borde ha gjort trots hjälp!
Dessutom förföll jag till för mycket drickande av alkohol vilket förvärrade hela situationen.
Men att sitta idag och ångra det hela är ju totalt meningslöst.
Anna frågade om jag var rädd för att dö och jag svarade nekande till detta. Kan mest bara tycka att det känns tråkigt att lämna jordelivet när man ändå vill fortsätta ett bra tag till.
Jag vet att andra sörjer sina döda men den enda jag ofta tänker på är min morbror Holger som ändå blev 101 år. Mitt minne av honom sitter så djupt fast just med detta att jag träffade honom dagen före som han avled. Han grät så innerligt när han fick syn på mig och hans gråt har aldrig riktigt lämnat mig. Jag var hans sista länk som var kvar till släkten.




Det är tämligen tomt nu på äldre släktingar, jag har min bror och min moster Barbro. Resten är borta nu!
Jag hörde min vän Anna i Kiruna sjunga en psalm till sin döda far (ett år sedan) och jag måste säga att jag blev väldigt rörd av sången.
Men jag har alltid tyckt att människor "lever" så länge vi minns dem. Den dag då deras namn bara är ett okänt namn på en gravsten, då är de glömda och "lever" inte längre.
Tack Anna för att du la ut sången till din far, synd bara att det rymdes så kort version på Instagram. Bättre vore att använda You Tube?

Ånger ger ofta ångest och det är ju faktiskt onödig pina eftersom ingenting går att förändra över händelser vilka ligger långt tillbaka i tiden.
Gör man dumheter i nutid så finns ändock viss chans att både ångra och göra något åt det hela.

Men tack också till min dotter Anna för fin samvaro idag, det kändes fint och jag älskar DIG!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate