tisdag, januari 22, 2013

Jämlikhet!

Nyamko Sabuni avgick och in kom Maria Arnholm till posten som minister !

Feministen Arnholm betonar bla. att hon ska försöka se till att lönerna mellan män och kvinnor blir rättvisa, dvs. lika lön för lika arbete.
Jag drar mig till minnes en period i mitt liv då jag som förste man i SIF-Nybys historia blev vald till "jämställdhetsombud". Tidigare hade det alltid  suttit kvinnor på denna post. Det är nu över 40 år sedan men samma frågor stod på dagordningen då som nu.
Lönen tex. Vi hade en mycket duktig kvinna på försäljningen, hon sålde varje månad mycket mer än de två män som var hennes arbetskamrater men hon tjänade mycket mindre.Det rörde sig om tusenlappar vilket var  mycket pengar då.
Jag tog upp detta och facket begärde förhandling om detta orimliga. Vad blev då resultatet, jodå, någon tusenlapp mer men ändå inte upp i samma nivå som männen och efter ytterligare ett år så fick männen ännu mer och så var "ordningen" återställd.
Det   har alltså gått 40 år och ministern måste fortsätta denna kamp för rättvisa löner! När man kollar runt bland alla publicerade siffror så är det inte mycket som har förändrats, kvinnor  har konsekvent lägre löner.
I yrken som var mansdominerade tidigare med hyggliga löner och där arbetsgivaren "tagit" in kvinnor har de gjort detta för att kunna sänka löneläget. SJ är ett typiskt sådant bolag. Sämre utbildningen av de arbetande samt lönefall.

Jag har ju själv erfarenhet i halva mitt liv med sk "manliga " löner med bra pensionspoäng medan den andra halvan av mitt yrkesliv har varit inom "kvinnodominerat" yrkesliv . (Vård) med ytterst dåliga pensionsvillkor.
Kvinnor  straffas med lägre löner och mycket lägre pensioner och det är en skam att det moderna Sverige inte har kunnat göra något åt det här.
 Socialdemokratin satt som en bromskloss i alla år och har ingenting att skryta över i denna fråga. Så länge de satt i regeringsställning tog facket "hänsyn" till dem och begärde aldrig några avtal som gav oss bättring. Några procent hit eller dit på dessa låga löner gav aldrig något i lönekuvertet.

Avtal skulle naturligtvis slutits i kronor och ören och inget annat inom denna sektor.

Jag önskar lycka till för bägge dessa kvinnor och hoppas att de kämpar  hårt för alla kvinnors rätt till jämlikhet.
Och nog hade Gudrun Schyman lite rätt i att det även finns en liten taliban i svenska män!
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/det-blir-trakigare-utan-nyamko-sabuni_7847252.svd

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate