fredag, juni 22, 2012

HSB Malmö , ett smart bolag?


http://www.sydsvenskan.se/malmo/mangmiljonsmall-hotar-hsb

Jag bodde många år i HSB och just i Malmö. Vår bostadsförening höll på att gå i konkurs och när vi hade det som mest besvärligt så stod 17 lägenheter tomma. Vår ordförande flyttade från huset en kväll utan att ha sagt ett ord till någon. Flykt med andra ord. Ekonomin var körd i botten med dyra lån .
HSB Malmö lät under den här tiden uppföra sin skyskrapa , Turning Torso. Det kostade så mycket men skulle bära sina kostnader självt.
Så blev det inte och där är en del i att det gick illa för många föreningar i Malmö, vi fick ut med pengar till skrytbygget i två omgångar.
Vi i de fattiga föreningarna fick alltså betala till detta hus som sedan enbart är befolkat med hyresgäster som är bättre bemedelade.
Högst upp hyrde en konstnasare en våning för 44.000 kronor i månaden och det var redan då i början på 2000-talet mycket pengar.

Under den debatt som uppstod omkring detta sk folkrörelseföretag så var det en byggmästare som stod upp och sa sanningen. I Turning Torso bor det några hundra familjer men för de pengar huset hade kostat hade han kunnat bygga ca 4000 vanliga lägenheter!

När jag försökte sälja min lägenhet så var det svårt . Fick gå ner i pris ordentligt och det var ju avgiften som var hindret. Mycket hög avgift om man jämför med liknande våning i Stockholm där jag nu bor. Idag har man en avgift på närmare 7000 i månaden på den tvåa jag sålde! Den jag nu bor i med samma kvadratmeteryta kostar 2800 i mån!

Nu försöker HSB-Malmö sälja skyskrapan men den skapar negativa rubriker fortfarande och ekonomisk förlust.
I HSB Skåne satt det ett antal direktörer med fantasilöner och självpåtagna förmåner, de fick tillslut sparken och åtalades men de hann tyvärr med att ställa till det för oss medlemmar . I Skåne händer det så mycket elände på allt för många fronter och man kan ställa sig frågan VARFÖR?

Nu bor jag i en mycket trivsam mindre förening och stortrivs. Ekonomin sköts exemplariskt och vår gård är en av traktens vackraste med blommor och grönt så att ögat njuter. Aldrig mer Malmö!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate