söndag, juni 24, 2012

En liten tillbakablick på mitt liv!


Internet kan vara fantastiskt för ny vänskap!

24 juni kl. 15:49
Igår kväll så deltog jag i en "debatt" på Facebook. Det rörde sig om ett rätt omfattande ämne men allt eftersom dikussionen fortgick så kände jag att jag måste få berätta lite mer personligt om mina upplevelser.
Jag är ju en sk "vanlig" arbetare som inte har en fullgjord skola bakom mig. Hoppade av som fjorton år gammal obstinat  skolelev som tröttnat totalt på skolan, ville ut och jobba så att jag kunde köpa mig en moppe.
Ja, så kunde ett enkelt resonomang se ut inne i min skalle. Tyvärr så har jag heller aldrig pluggat vidare .Tog de arbeten som bjöds!Springpojke , många års arbete på ett laboratorium, stålverk, båtbyggare, systembolaget, sjukvård, kontor, härbärge!
Politiskt aktiv från det jag var tämligen ung och där gått en cirkelväg.Började under Per Garthon med FPU för att sedan glida över till Syndikalisterna och VPK.
Blev dock utelsluten från vpk eftersom jag aldrig kunde förlika mig med deras knäböjning för Sovjet-kommunismen. Gick dock fel och in i kfml-skp med en tro på Kina som det nya föredömet och begick då samma fel såsom vänsterpartiets medlemmar alltid gjort under åren. Att luta sig mot främmande land som ideal är fel. Nu rätade vi upp detta inom skp och kom så långt att vi till och med avskaffade Lenin-Mao som våra rättesnören. Dessa potentater gav vi omdömet "mördare"!

Med andra ord så kunde vi konstatera efter många år att den sk ML-läran leder fram till ett samhällssystem där nackskott och andra brutala metoder alltid kommer till användning.
Vi la ner partiet och bildade ett nytt på demokratiskt grund där vi slog fast en viktig åsikt. 
Tryck och yttrandefrihet och rätt att bilda partier samt hålla fria val!
Det nya partiet fick namnet "Solidaritetspartiet"! Nå, vi jobbade på i fem år innan vi kunde konstatera att vi inte förmådde nå ut så som vi hade tänkt. Lite mandat kommunalt här o där och en fungerade närradio i Malmö under alla dessa år. (Alternativradion)
Nedläggning är alltid svårt men ibland nödvändigt.  
Under årens lopp hade en hel del uträttatats som man kan känna sig stolt över. Stödet till Solidaritet i Polen är jag fortfarande nöjd med liksom vårt stöd för Charta 77 i Tjeckoslovakien.
Inrikes så var vårt fackliga arbete på olika arbetsplatser mycket bra och vi bidrog till att arbetare inom industrin fick bättre villkor.
Fria Proteatern var ju en teatergrupp som stod skp nära och deras pjäser om arbete och miljö blev ju omvittnat uppskattade och bidrog till en betydande diskussion om tex arbetsmiljön.
Gunnar Ohrlander (Dr Gormander) var med hela vägen ända in till nedläggningen och hans debatt om skolans inriktning står sig än. Han myntade begreppet "flumskola" och om politikerna hade följt vår politik som Gunnar la fram så hade vi idag haft en mycket bättre skola för alla.
En del anser att vi var ett parti bara på ont men så enkel är aldrig sanningen. Allt har två sidor att uppvisa och den onda var ju naturligtvis den fraktion i partiet som tog makten och drev på i stalinistisk anda men det fick ett slut också där de fick smaka på egen medicin och blev uteslutna. Små partier på vänsterkanten liksom också vad vi slarvigt ibland säger "yttersta högern" uppvisar samma sätt att "leva". Uteslutningar och nybildningar av partier som sedan bekämpar varandra med frenesi.
Vi fick det sk "kfmlr" som en kedja runt halsen och de förstörde så mycket med sin ultravänsterpolitik. Ödets nyck har gjort så att de överlevde alla andra bokstavskombinationer och kallar sig idag för KP (kommunistiska partiet)
Ett parti som hyllar Nord-korea, Kuba och Syrien. En sekt som drar till sig folk som har behov av en nästan religiös anda. De tror på Stalin, de tror på kommunismen på samma sätt som man kunde se uppe i Norrbotten på trettiotalet.
Förnuftet kopplas bort och man går på känslor men draperar detta i fina ord.
Mina gamla partikamrater som inte ville bli demokrater återfinns nu i närheten av detta obskyra parti. Även tidningen FiB/ k finns i denna del numera efter att ha hållit rent från dem i så många år tidigare.
Pol-Pot försvarare och Stalin-anhängare står där sida vid sida och ropar "Leve Syriens President"!
Så det kan gå! Jag är glad över att jag och så många gamla kamrater från den här tiden återfinns som trogna demokrater idag.
Trots allt så lärde vi oss mycket på vägen!

Och som sagt var under diskussioner här på internet så dyker det upp ansikten man aldrig har sett tidigare och vill bli vänner.Sånt är så kul med det här fantastiska internet.
Vi talar ibland om klassamhället men här på internet upphävs alla skillnader ibland.
Jag får säga som min 99 år gamla morbror, webben är det mest fantastiska som har uppfunnits de senaste hundra åren!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate