onsdag, december 10, 2008

Virus

Just nu cirkulerar det massor med mail runt om i landet om farliga virus. Tydligen någon julhälsning osv. Det finns även ett virus som har byggts om för att ta sig in i Facebook, det är en Trojan som lägger sig där och lurar. När man har placerat ut tillräckligt många trojaner runt om på användarnas datorer så kan de skicka attacker tillsamanns mot ett speciellt mål tex Riksbanken eller Expressen osv.

Man blir en del av en kedja utan att veta om det!

Om du tittar på Nortons sammanställning över denna trojan (Norton har en sida med mycket bra upplysningar om alla virus som finns) så ska du lägga märke till en viktig sak som inga EXPERTER någonsin vidrör.

De talar nämligen inte om att det är nästan alltid är Windows olika system som kan bli angripna!

Jag använder Ubuntu och behöver inte oroa mig särskilt mycket! Alla Mac och Linuxsystem går i regel fria från de här otygen! Folk köper för dyra pengar från Microsoft sen blir de kass och jag kan lova att det är mycket besvärligare att gång på gång tvingas att återställa XP eller Vista!

W32.Koobface.A

Risk Level 1: Very Low

Printer Friendly Page

Discovered: August 3, 2008
Updated: August 3, 2008 6:04:48 PM
Also Known As: Net-Worm.Win32.Koobface.b [Kaspersky], W32/Koobface.worm [McAfee], Boface.A [Panda Software]
Type: Worm
Infection Length: 16,652 bytes
Systems Affected: Windows 2000, Windows 95, Windows 98, Windows Me, Windows NT, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows XP
W32.Koobface.A is a worm that spreads through social networking sites.

Protection

  • Initial Rapid Release version August 3, 2008 revision 017
  • Latest Rapid Release version December 9, 2008 revision 033
  • Initial Daily Certified version August 3, 2008 revision 020
  • Latest Daily Certified version December 9, 2008 revision 051
  • Initial Weekly Certified release date August 6, 2008

Click here for a more detailed description of Rapid Release and Daily Certified virus definitions.

Threat Assessment

Wild

  • Wild Level: Low
  • Number of Infections: 0 - 49
  • Number of Sites: 0 - 2
  • Geographical Distribution: Low
  • Threat Containment: Easy
  • Removal: Easy

Damage

  • Damage Level: Low

Distribution

  • Distribution Level: Medium
  • Target of Infection: Spreads through social netorking sites.
Writeup By: Mircea Ciubotariu

3 kommentarer:

Anonym sa...

" Alla Mac och Linuxsystem går fria från de här otygen!"
Ta en runda ut på sidan Milw0rm en gång och fundera igen. Finns uppdelat hur du sabbar andras system beroende på vilken plattform. Senast den 4/12 rapporterades en trojan, Osx.rsplug.a, till OSX.
Ett påstående som stämmer bättre är att trojaner finns i ofantligt större utsträckning till Windows.

hogrelius sa...

Jo , jag såg det här men samtidigt så ser jag på Symantechs sida att alla raporterade angrepp på Linux har varit för rätt så många år sedan. De har inget vad jag kunde se på de "moderna " Linuxvarianterna. Gamla Netscape var sårbar när den användes på Linux bla! Vet du mer så vore jag tacksam om du skrev ett svar! Personligen har jag under mina 15 år av Linux aldrig haft något virus eller trojan! Däremot på både win 95-98 och XP. Kör en TinyXP ibland men hittills har det gått bra!

Anonym sa...

Nä, virus finns det vad jag vet inte, men trojaner och spioner finns.
Att du inte fått det innebär inte att de inte finns. Meningen med en trojan är ju att man ska försöka lura användaren att installera den. Jag har inte blivit smittad nu när jag använder Vista, men det innebär ju inte att det inte finns 100000-tals trojaner till windows...
Om vi tittar på Milw0rm
http://milw0rm.com/platforms/osX
ser vi att det till OSX i år finns en trojan.
Till Linux finns det en hel del exploits just eftersom Linux används av servrar.
Sannolikheten för att man ska drabbas är väldigt väldigt låg. Särskilt om man kör uppdaterade system då sårbarheterna patchas.

Till ditt TinyXP rekommenderar jag Firefox + No script. Då kan du surfa på cracksidor utan att vara sårbar för elakartad script.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate