onsdag, augusti 06, 2008

A-kassan

Peter Schönefeld är kanslichef på A-kassornas samorganisation och säger så här i ett uttalande:
" De som har störst behov av a-kassan har inte haft råd att betala för den"!

Titt som tätt under de senaste 50 åren har jag hört sånt tjafs allt från ATP-striden och framåt till frågan om A-kassan.

Ingenting får man gratis även om det påstås så ibland. Pensionen ska betalas på något sätt och det är alltid ytterst den arbetande som får betala. Samma sak är det med A-kassan, när det var lägre avgift så betalade man genom sin skatt ändå vad det kostade. Att avgiften blottlades synligt är bara bra , så ska det vara. Alla som arbetar fick skattesänkningar som gör att man ändå går med "vinst" i slutänden trots högre avgift till A-kassan.
Till leda har jag hört på mina arbetsplatser hur illa folk har haft det,de har inte råd med någonting.
Detta har de sagt samtidigt som jag ser dem stiga in i en ny Volvo,tända sin cig. samt åker till bolaget på fredag och köper sin alkohol.
Ett jävla gnäll av ett folk som har det så bra mot så många andra ute i världen. Navelskådare som inte vill se hur sanningen ser ut i vår värld.
Därför tycker jag det är närmast föraktligt att offentligt ljuga i tex a-kassefrågan som särskilt vänstern gör.
När jag ser och hör Ohly från vänsterpartiet (gnällspikarna) gå upp och orera om hur orättvist vårt samhälle är och hur synd det är om alla stackars lönearbetare som inte har råd med a-kassan då stänger jag av mitt sinne .Jag orkar inte höra på honom!
Det skulle aldrig falla mig in att säga något så dumt att jag som pensionär med låg pension tvingas att svälta trots att jag sannerligen inte har så mycket pengar att röra mig med.
Det gäller bara att omfördela sin budget så klarar man sig i detta land . Man klarar sig så pass bra så man tom. utan uppoffringar kan skänka pengar till välgörande andamål!

Betala du din a-kassa utan att gnälla för en "vacker" dag så behöver du dessa pengar och slipper gå till soss och leva på mina och andras pengar!

2 kommentarer:

Patrik Nyberg sa...

Det här med gnället på Sverige kan man ha litet delade meningar om.
Gnället kanske inte alltid handlar om pengar utan om det mentala klimatet?
Ta Ulf Lundell, han orerar på flera tusen sidor om denna "anstalt". Detta "DDR-Sverige", detta "Bert Karlsson-sverige" trots att han väl har en ca 50 miljoner för egen del.
Dalai Lama säger som så att materiell utveckling garanterar inte inre frid...

Anonym sa...

Intressant inlägg Bosse... Hoppas fler läser din blogg! Kram

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate