torsdag, december 14, 2006

Rökare och bilister!


Jag arbetade på lungkliniken i Malmö för ett antal år sedan.Minns när jag körde in en del patienter in i rökrummet, ja du läser rätt, de tände en cig. drog ett bloss och så hostade de så att de blev blåa i ansiktet.Drog ett till bloss o tappade andan sen stönade de fram att det var minsann inte ciggen som hade givit dem lungcancer! Nej då,det var all skit som fanns i luften osv.Host,host....
Jag vägrade tillslut att följa med dem ut till rökrummet eftersom jag inte rökte själv.
Vad har nu bilisterna med det här att göra tänker ni nu?
Tja, de som kör bil har ju också en massa konstiga tankar om detta.När man tex påpekar att över en miljon människor avlider varje år av olyckor så får man nästan aldrig någon respons.
Om man försöker att föra till torgs alla förändringar av väder och miljö så suckar man kanske lite djupt sen så kommer allt försvar.
Jag måste ju ha bil därför att.............
Om jag skulle drista mig till att säga att varje människa har sitt personliga ansvar för miljön och att vi inte har rätt mot kommande släkten att efterlämna denna jord på det sätt som det nu ser ut att bli. Tja, högst några egendomliga blickar mot tokfan som säger så!
Såg en forskarrapport igår som talade om att isen vid nordpolen kommer att vara borta om ca 40 år vilket innebär att tex isbjörnen utrotas, vattennivån i havet höjs.De länder som ligger illa till tex Bangladesh kommer till stora delar att översvämmas .Titta förresten bara vad som händer på vår egen västkust.Det är bara början!
Världen kommer att översvämmas av flyktingar som inte har någonstans att bo och det rör sig i runda tal om kanske 400-500 miljoner människor.
Säkerligen kommer en del individer att kläcka ur sig det klassiska :"vi visste ingenting"!
Jojo,det finns en o annan professor som säger att allt är bara normalt och det tas ju tacksamt emot av alla förnekare.Vad en(1) professor säger väger tyngre än vad övriga 1000 av världens främsta forskare säger.
Host ,host....näe det är inte ciggen...........

2 kommentarer:

hpy sa...

Det ar inte bil vi behover, det ar bat (se fotot).

hpy sa...

Jag borde val vara lite allvarlig i stallet for att skriva faniga kommentarer om bilar och batar...

Problemet ar inte bara cigaretter och bilar. Jag tror att det ar mycket storre, och det som ligger bakom allt ar val att vi ar alltfor manga som vill leva ett mycket konsumtionsorienterat liv.

Vi vill HA! Men vi vill inte GE! Inte ens gora nagot sa enkelt som att lata barnen GA till skolan som ligger 1 km ifran dar de bor...

Flera exempel kan ges.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate