söndag, december 03, 2006

Att bli korkad eller trög!

Tja, vad säger ni om detta påstående.Sant eller falskt?
Jag har olika erfarenheter angående det här och jag tror att mycket hänger på vilken miljö man har vuxit upp i eller hur man själv har kunnat forma sitt liv.
Är man väldigt rädd inför olika ting och särskilt det nya som kommer fram då har man redan från början satt sig i ett hörn.Sitter där med en stämpel i pannan som alla kan se, där står " jag är skiträdd"!
Det innebär ju att man blockerar sig från början och då har man satt upp en spärr som är svår att forcera. Jag märker som lärare ibland hur mina lite äldre elever redan från början har satt sig i karantän, de säger att de inget förstår och att det nästan är obehagligt detta med en dator framför sig.
Då går man ju in i något som är skrämmande och man känner redan från början närmast motvilja mot att lära sig något.
Vissa vill inte ta till sig fakta, låt mig ta ett lysande exempel.
I vårt hus där jag bor har vi kabel från Bredbandsbolaget med 100 mbit i ledningen för 265 kr i månaden.En mycket snabb uppkoppling till ett bra pris.En av de mest rädda damerna tillika från mitt hus anmälde sig till kursen.Jag märkte på en gång att hon inte förmådde ta till sig det jag sa.Frågade då henne om hon hade en dator hemma i tanke att hon skulle kunna träna hemma med tex att skicka mail. Ja,det hade hon ju! Vad bra ,sa jag då .Är du uppkopplad i vårt nät?
Nej,det vill jag inte för jag ska ha ett modem med telia!
Då försöker jag säga att det blir både dyrare och mycket långsammare och att det är ju att kasta bort sina pengar.
Det gick inte att få henne och förstå detta med priser och hastigheter lika lite som något annat. Jag försökte få henne att liksom övriga kursdeltagare öppna upp ett yahookonto eftersom vi måste kunna träna på ort och ställe!
Nej, allt var omöjligt. Då gav jag upp och lät en annan ta hand om henne.Hon återkom inte mer och faktiskt var jag tacksam över detta!

Frågan är då om hon var korkad eller hade blivit detta med åren?Det vet jag ju inte! Men jag vet att en man som är nu nittio år gammal lyssnade på allt vad vi sa,skrev ner det.Gick hem och köpte en ny dator, jag hjälpte honom att koppla in den.Sen kör han varje dag,lyssnar på radio över datorn.Skriver mail på G-mail och betalar sina räkningar över internet osv.
Ser när jag kommer hem till honom att han har läst mycket i sitt liv,är fortfarande nyfiken på livet och hänger med på tv,radio och tidningar.Reser fortfarande på semester!
Med andra ord ,han har varit vaken och vetgirig i hela sitt liv.Sånt spelar ju säkerligen in väldigt mycket också.
Alla kan ju bli tröga av sjukdom och det kan ju ingen hjälpa,det är ju bara att beklaga.
Men att som damen jag beskrev, ställa sig offside genom närmast en löjlig oförmåga att lyssna och ta till sig vad andra säger då finns nog inget hopp att hon fixar det här.

1 kommentar:

hpy sa...

For att kunna maste man vilja.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate