Vi kan känna igen den banala ondskans ansikte i Palestinaaktivismens antisionistiska massuppslutningar, skriver Unni Drougge.
FOTO: LISA MAREE WILLIAMS/GETTY IMAGES.
Ondskan har många ansikten och alltid i det godas skepnad. Det är en banal ondska som hävdar välvilja genom att hålla upp moral och rättrådighet. Därför anses det rätt att brännmärka människor som inte passar de moralistiska idealen. Trots att judehatet har ökat går vänstern, miljörörelsen och de därtill hörande hbtqi-aktivisterna sida vid sida med Hamastrogna muslimer.
I nyhetsflödet stöter vi
dagligen på vedervärdigheter som människor har gjort sig skyldiga till.
En gång i tiden brukade sådant förklaras vara ett uttryck för ondska.
Men det ordet har för länge sedan trängts ut av beteendevetenskapernas
upplysta förklaringsmodeller och förpassats till teologins
gammaltestamentliga utmarker. Enligt de nutida synsätten som förs fram
av kriminologer, psykologer, socialarbetare och allehanda förståsigpåare
finns det inga onda människor, bara onda handlingar. Varje individ bär
inom sig en potentiell godhet, och det är denna godhet som ska lockas
fram genom humanistiska och mjuka metoder, där såväl dömda brottslingar
som stökiga skolbarn har rätt att bemötas med respekt enligt grundtesen
om alla människors lika värde.
Svårare blir det
att förklara onda handlingar som sker systematiskt och är invävda i
själva det politiska samhällsskicket, såsom under Nazitysklands
judepogromer. Hannah Arendt gav detta ett namn 1963, vilket framgår av
titeln på hennes berömda reportage om rättegången mot mannen som sägs ha
orkestrerat judeförintelsen, ”Den banala ondskan: Eichmann i
Jerusalem”. Där beskrev hon Adolf Eichmann som en fantasilös byråkrat,
utan brinnande personligt engagemang. Hans enda drivkraft bakom det
metodiska verkställandet av judeförintelsen var att plikttroget
fullfölja sitt uppdrag i den nazistiska organisationen. Han gjorde helt
enkelt sitt jobb, ungefär som en cancercell, eller ett virus. Hannah
Arendts resonemang om den banala ondskan har sedan dess varit ett
återkommande stridsämne. Många kritiker har anklagat henne för att
urskulda Eichmann genom att befria honom från de personliga motiv och
den ideologiska övertygelse som skickade miljoner judar in i
förintelselägrens fasor, vilket han rätteligen blev dömd för.
Men
Hannah Arendt tycks snarare ha sett den banala ondskan som smörjmedel i
ett större maskineri, där Eichmann var ett väloljat kugghjul. Ondskan
som drev den byråkratiska statsapparaten till att verkställa führerns
vilja var banal i det att den saknade djup eller eftertanke. Det var en
ondska som utövades med instrumentell kyla och formell likgiltighet
inför den judiska befolkningens fruktansvärda lidanden, en ondska som
inte ens behövde förklara sig själv, då grymheten stod inskriven i dess
”ädla” syfte – att rena den ariska folkstammen från den judiska
”ohyran”.
Den grå tjänstemannen Adolf Eichmann fick i Hannah Arendts reportage personifiera den banala ondskan, ge den ett ansikte.
Som
jag ser det är det en ondska med många ansikten – ansikten som tittar
fram än i dag, ofta med ett leende och alltid i det godas skepnad. Den
banala ondskan dekorerar sig med välviljans stolta emblem, och genom att
hålla upp moralism och rättrådighet som sköld mot inre och yttre tvivel
lockar den till sig samhällssektorer med makt att påverka vårt
tänkande. Därför anses det också rätt att brännmärka människor och
kulturyttringar som inte passerar de moralistiska idealens nålsöga.
Sedan en god tid tillbaka anlitar exempelvis de internationella
förlagsjättarna ”sensitive readers” – personer från olika
minoritetsgrupper som förhandsgranskar bokmanus, så att de inte
innehåller något som kan uppfattas kränkande för minoriteten i fråga.
Nyligen beslöt ett stort förlag att återkalla utgivningen av en bok i
den kommersiella tantsnuskgenren ”romance” för att en ”sensitive reader”
hade reagerat på att en fiktiv karaktär i romanen gillade Elon Musk.
Cancelkulturen passar den banala ondskan som hand i handske, precis som angiveriets belöningssystem gjorde i det forna DDR.
Men vi kan
också känna igen den banala ondskans ansikte hos debattörer, politiker
och övriga predikanter i offentlig ställning som mekaniskt rabblar upp
sina talepunkter ur värdegrundens heliga skrift. Vi kan känna igen det i
den funktionella dumheten som fått breda ut sig inom
statsförvaltningen, vi kan se det i myndighetsaktivismen med de
gråtmilda möjliggörarnas rop efter ännu fler skattefinansierade
förebyggande åtgärder och ännu större vårdresurser för papperslösa
sexbrottslingar och gängkriminella tonåringar. Men på senare tid har vi
framför allt kunnat se det i Palestinaaktivismens antisionistiska
massuppslutningar – i kändisuppropen, på festivalscenerna och
universiteten eller i Greta Thunbergs och riksdagsledamoten Lorena
Delgado Varas höjda nävar under de jippofierade Hamasstödda
aktivistseglatserna. I kölvattnet har vi också kunnat se ett växande
stöd till propalestinarörelsen från FN-organ, EU-parlamentariker,
regeringsföreträdare och inte minst från public service och de stora
mediehusen.
Vi har kunnat
se judehatet stiga upp på nytt i moralistiska brandtal om folkmord och
svältkatastrofer orsakade av Israel, vi har sett attentat mot synagogor
och sett skräcken väckas till liv, skräcken i att vara jude, skräcken
inför den banala ondskans mekaniska lätthet varmed ett helt folk
systematiskt hade kunnat utplånas. Men nu är det Gazas befolkning som
ska ha varit utrotningshotad.
Den
banala ondskan är nämligen bra på att nosa upp annan ondska, på att
samarbeta, bilda vid första anblicken omöjliga koalitioner. Därför har
vänstern, miljörörelsen och de därtill hörande hbtqi-aktivisterna kunnat
gå sida vid sida med Hamastrogna muslimer som anser att homosexuella
bör avrättas. Med palestinasjalen som gemensamt attribut har deras
antisemitiska slagord nått ut.
Så kan den
banala ondskan återuppstå även i en tid då begreppet ondska utgått ur
offentlighetens vokabulär. I dag finns dessutom andra stämpelord som
fungerar lika bra. Jonas Sjöstedt (V) repostade till exempel ett inlägg
där Alice Teodorescu-Måwe stämplades som sociopat. Auktoritära och
totalitära rörelser behöver ju nu, liksom då, inga argument, ingen
sakframställan och inga bevis. Det räcker med att utge sig för att vara
god och peka ut en fiende som då givetvis måste vara ond. Vad vi nu än
kallar det.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar