söndag, april 10, 2016

Jag gillar verkligen jazz!

Kolla bara på den här spellistan , jag lyssnar på den just nu.
Jag började gilla jazz redan som barn, lyssnade mycket på radio som på den tiden hade en hel del jazz i sitt enda program.
40-talets svenska jazz var en samling oerhört begåvade musiker. Till och med Povel Ramel kunde lira jazz i början på 40-talet så det stod härligt till.Tradjazzen var ju oerhört levande på våra realskolor och födde fram musiker som sedan skulle bli mycket kända. Ingen nämnd men ingen glömd heller.
När Jay-Jay Johnson  turnerade i folkparkerna 1955  var jag ju där och lyssnade samt fick samtligas autografer. 13 år gammal och lyssnade på modern jazz under just de här åren då rocken genom Elvis kom till Sverige.
1956 var jag i Stockholm och lyssnade på Duke Ellington och det var en mycket stor upplevelse för mig som ung. Rycktes med av Paul Gonsalves spel så man kan nästan tala om extas. Ingen stod för övrigt stilla under hans fantastiska solo.

Olle Helander hade jazzradio sent på kvällarna liksom sedan också Arne Thorén. Men det lösta jag med en finurlig liten apparat som jag köpte genom postorder. En pytteliten radio som jag satte fast under sängen så att inte morsan skulle upptäcka den.Sen kunde jag när mörkret sänkte sig ta en hörsnäcka  och lyssna.
Men det hade sitt pris, stor svårighet att stiga upp på morgonen och gå till skolan.
Men som sagt var det gällde bara en sak: "allt för jazzen"!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate