onsdag, april 27, 2016

Håglöshet och tankar om nutiden!

Våren har återigen gått i stå med kyla och mulet. Det får mig att känna håglöshet, jag vet att jag borde ta min dagliga promenad men jag ids inte idag.
Tyvärr är jag en sk vädermänniska som vill ha sol och värme för att trivas.

Det är sådana här dagar som jag skulle behöva åka söderöver för att värma upp både kropp och själ. Ibland får jag fina bilder från en kvinna i Frankrike (Olof  Hogrelius fd fru) , bilder från södra Frankrike vilka andas värme och en vår som kommit betydligt längre än här. Men jag ska nog inte klaga eftersom mina vänner i Kiruna också förser mig med bilder och de har fullt med snö fortfarande. Hur klarar de av att bo där?

Internet har fört det goda med sig att man ögonblickligen kan se bilder från andra länder , inte minst genom olika webcams. På ett kort ögonblick kan man resa över hela jordklotet.

På samma sätt reser olika farkoster genom rymden och tar bilder av planeter. Vetenskapligt magasin i tv 2 visade hur man äntligen hade nått fram till Pluto efter många års färd. Klara fina bilder så att man häpnar, det tar 4 timmar att skicka över bilderna till jorden.
Planeterna i vårt system har ofta månar som också är intressanta att se på bild. Jag häpnar men blir också så melankolisk och funderar mycket över vår världs skapelse och alla avstånd och tidsbegrepp. Samma grundämnen överallt, samma gaser!
Så mycket kraft överallt på alla sätt. Inte minst det uran som finns på jorden vilket härstammar från stora explosioner ute i rymden en gång i tiden. Krafter finns kvar i uranet och hur i herrans namn kunde Einstein räkna ut detta för så länge sedan?

Farliga krafter vilket Korresponenterna i tv 2 visade med en resa in i Vitryssland och nära Tjernobyl där naturen är förstörd för minst 300 år framåt. Ett oerhört starkt reportage!

Världen idag är sig annars lik med motsättningar och människor som kämpar på för att få makt och rikedomar.
Det riktigt otäcka är att religionen i form av islamismen åter används för maktanspråk och kamp . Vi var många som trodde på 60-talet att religionen skulle hamna där den ska vara, en privatsak för den troende.
Ack nej, när de bokstavstroende med vidskepelsen fulla kraft infiltrerar våra länder så kommer medeltidens tankar tillbaka.
Vi som trodde att att den här kampen var över fick totalt fel. Dessvärre så inträffar också något som vi från 68-vänstern häpnar över och det är att nutida vänster försvarar den bokstavstrogna vidskepelsen.
Man har fallit i Brödraskapets fälla genom sitt ställningstagande mot Israel. Sympatierna för folkmördarna inom både Hamas och andra liknande rörelser har dessutom gjort vänstern passiv i kampen mot IS !
Vår gamla vänster från förr hade idag skapat en stor rörelse till stöd för det kurdiska motståndet  med insamlingar och opinion för att Sverige och EU aktivt ska hjälpa det kurdiska folket. Men allt har bara blivit razzetjafs från den nutida vänstern.
Jag måste bara konstatera att vår gamla vänster (SKP) har fått rätt i vår analys vad vänsterpartiet och för all del även mp skulle utvecklas till för tandlösa partier .

Vänsterpartiet deltog aldrig i kampen mot östblocket och befrielsen från kommunismen där. De har ingen förmåga  att ställa sig på rätt sida genom att aldrig ha kunnat göra upp med sitt förflutna vilken sitter där i partiets själ!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate