torsdag, augusti 30, 2012

Läser du dödsannonser?

I dagens Svd så finns det fyra "dödsrunor" över avlidna personer. Jag kollar alla dessa döda varje dag av någon anledning. Känner mig ibland som ensamma mammans far och skulle behöva gå till "skåpet" såsom han gjorde ibland när någon bekant dök upp på denna sorgliga sida.
Dagens namn är: Maivor Gustafsson 71, Curry Bucht 33, Frank Bergå 63 och slutligen Ingrid Ohring 96 år.
Skilda åldrar på dessa dödens kandidater och enligt mig så var bara Ingrid godkänd som resenär till Hades rike. Alla andra borde ha få vänt i dörröppningen och fått ompröva den högstes beslut.

Den ende jag personligen kände till av dessa offer var journalisten Frank Bergå, hans artiklar har man under årens lopp stött på .
Varför man läser och kollar efter dessa avlidna personer dag efter dag är ju egentligen en gåta.Nyfikenhet? Jag vet inte, sin egen annons lär man ju aldrig hitta så vad letar man efter?
Om man nått sjuttio så som jag så ska man nog vara nöjd att man kan sitta och skriva dessa bloggar och varken ligger i sotsängen  eller är helt borta i huvudet. Ofta vill vi människor gnälla över livet men skulle tippa på att de flesta borde vara mycket nöjda med det liv de har i vårt fina land. Tanken kommer ofta till mig att jag ska känna tacksamhet över att inte vara född i ett fattigt land härjat av krig och förtryck. När jag ser bilder från tex Syrien så måste jag också försöka förstå varför många inte orkar eller kan vara kvar i ett sådant land. Det måste vara mycket svårt att lämna sitt land för att komma till ett land som är så främmande så som Sverige måste te sig , ingen gör ju detta val av fri vilja eller hur?
Fred på jorden kommer jag aldrig ens teoretiskt få uppleva och det är så sorgligt. Med fred i alla länder så hade inte behovet att fly funnits och det hade besparat både oss och de drabbade från mycket elände.

Huvudfrågan på jorden måste ju vara att skapa fred men då måste också alla fanatiker alá talibaner bort på något sätt. Så länge en massa fanatiker strävar efter makt med vapen i hand så kommer det inte att skapas fred. Hur mycket hat skapade inte talibanerna när de skar halsen av 16 personer i helgen bara för att de hade en fest?
Hat föder hat, det bara fortsätter utan något slut.
Det är alltid trist när människor så som de fyra jag nämner här avlider men de avled av andra orsaker än vad man gör i Afghanistan, Syrien och andra våldshärdar  !
Att bli mördad därför att man inte passar in i det "mönster" som fantasterna vill upprätta är ju ett förfärligt sätt att dö på. Orätt!

1 kommentar:

Elin Ekström sa...

Hej ! Mycket intressant inlägg ! Jag läser också dödsannonser dagligen och eftersom jag inte har nån papperstidning brukar jag läsa dem på en sajt som heter "Dödsannonser Online". Där kan man sitta i timmar och fundera på vad konstigt det är att livet tar slut för en del personer... Jag tycker vi borde hylla våra döda mer än vad vi gör. Jag tycker vi är för loja.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate