onsdag, juli 18, 2012

Att låta sig bli lurad!

Idag skickade jag in min ansökning om "bostadsbidrag" till Pensionsmyndigheten. Blankett ifylld och ca tjugo bilagor.
Jag har precis legat ovanför det ekonomiska strecket eftersom jag under 25 år betalade in en privat pension som nu har gått till vägs ände. Efter fem år upphörde denna försäkring som var totalt onödig i vårt samhälle.
Jag har betalat in massor med pengar under de år som var svåra men till ingen nytta.
Det visar sig ju att vårt underbara system ger människor som INTE har någon privat pension  bidrag så de har precis samma ekonomiska förutsättningar som jag.
Att jag skött mig och bidragit till att staten har sluppit ge mig bidrag de senaste fem åren är det ingen som bryr sig om. De flesta politiker jag talat med vet inte ens om att vårt samhälle fungerar på det här sättet.

Nu ser jag i tidningarna att kyrkans folk berättar att allt fler går till dem och tigger om hjälp. Inga siffror redovisas och hur stor omfattningen är vet ingen . Naturligtvis hänger Aftonbladet på dessa historier och flaggar stort liksom en del folk på vänsterkanten.
Det finns säkert en del som råkat i klistret  så som det alltid har varit. Vem minns inte första åren som nygift och den enda mat  som fanns på bordet vissa dagar, spagetti utan något annat! Vi hade inte ens råd med ketchup.
Söndagens middagar hos min mamma räddade oss. Vi fick dessutom mat från svärmor då och då också!
Denna svåra situation trots heltidsarbete med skiftgång! (Dåligt betalt de första åren)

Nu lever jag på en pension som de flesta anser är låg men det är mig fjärran att klaga. Det går att lära sig leva med liten budget om man anpassar sig på samma sätt som i ungdomen och i första äktenskapet. Inte röka, inte kröka,inte spela på hästar, ingen Thailandresa osv.
Inte köpa någon av Mac:s produkter utan hålla sig till en billig PC och ev. använda en mycket billig mobil!
Absolut ingen smartmobil!

Kyrkans medarbetare kanske blir lurade ibland av samvetslösa människor? Idag är inte ärligheten så som den borde och jag är rädd för att en del utnyttjar allt och alla. Jag minns från min tid som anställd  på socialtjänsten i Malmö hur fruktansvärt oärliga en del var. Svartjobb och fina bilar men ändå bidrag ända till de åkte fast . En gång minns jag hur en oförsiktig man kom med en ny bil till kontoret och socialsekr. såg detta. Kollade via registret  vem billen var skriven på , sen var det färdigt för denna bedragare.
Mina tre år på stadens härbergen lärde mig också en hel del hur människor fungerar. 99 % av de som hamnar på gatan har ett pågående missbruk vilket gör att de ofta skiter i allt.
De kan sälja sin gamla mamma för att få pengar. Dessa män som hamnar i denna situation har ofta en inställning att de har inte gjort något fel. Tyvärr så skyllde de ofta på den kvinna de hade levat ihop med men då blev jag arg . Min motfråga var alltid vad de själv hade gjort med sitt liv osv. Det är inte många som klarar av att leva med en missbrukare om man inte själv befinner sig där.

Dessa missbrukare lurade allt och alla, det finns sällan någon sk heder hos dem.

Om nu massmedia använder vissa människors tragik som ett politiskt vapen mot regeringen så är det på samma sätt som Juholt försökte vinkla vissa problem utan framgång.
Det kommer alltid att finnas  individer som snackar först och tänker sedan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag fick veta att alkoholister är sjuka människor! Ja, jag om någon ska ju veta det eftersom jag är nykter alkoholist genom AA.
Visst ska man behandla sjuka men de ska behandlas med den kunskap som finns ! En alkoholist kan man inte behandla genom att ge denne mer pengar. Det är en dödssynd att inte inse hur en missbrukare tänker och fungerar. De som endast tycker synd om den sjuke förstör och förvärrar dennes tillstånd. Medberoende människor är aldrig till nytta , tvärtom , de förstör varje chans att bli frisk.
En människa som inte vill bli nykter kan du inte göra något åt , varken straff eller annat hjälper. Boten måste komma inifrån när man gått ner sig totalt och vill komma ur eländet. I Göteborg har man fixat boende i trappstegsmodellen, du får dricka i ditt boende men har det rätt dåligt. Om du visar att du vill något annat med ditt liv kan du få flytta upp ett trappsteg men då krävs det att du är nykter osv ända fram tills du får en egen bostad!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate