onsdag, mars 15, 2017

Min nya karriär 1978!

Jag hade arbetat hela 20 år på Gränges Nyby bruk när mitt liv förändrades genom olika omständigheter. Bruket gick dåligt och stod på konkursens brant och stålverket som jag arbetade på skulle avvecklas. Skild sedan 1975 så träffade jag en ny kvinna vilken bodde i Visby med sin lilla son. Flytten gick till Visby trots att jag inte hade något arbete men det skulle jag inte heller ha haft om jag stannat kvar i Torshälla.
Nå, jag flyttade och registrerade mig som arbetssökande.
Inom loppet av mindre än ett år så hade jag fem olika jobb, det fanns få fasta arbeten på Gotland. Men det arbete som senare förde mig till Malmö var ett sommarjobb på Systembolaget i gamla Visby.

Jag hade aldrig i mitt liv arbetat bakom disk med alla dessa flaskor bakom mig. Efter tre dagar i sällskap med en anställd så fick jag egen kassa med kö till dörren. Det var strax innan midsommar och folk köpte oerhört mycket inför helgen. Rikspolitiker såsom Olof Palme, Ingvar Carlsson mfl fick lådor packade med alkohol.
Oerhörda summor med kontanter gick mellan mig och kunderna dessa dagar och det gällde att ha rätt summa i kassan på kvällen.Under sommaren så hade jag faktiskt bara fel en gång och det var förlust på 25 öre.
Nå , efter sommarens arbete så var det slut för min del på "bolaget" i Visby så jag började bygga segelbåtar istället .
När vår lilla familj började tröttna på att ha det knapert med mycket dyr hyra så bestämde vi oss för att flytta till Malmö där vi bägge kunde få jobb. Bostäder var det gott om på den tiden. Det var så vi hamnade i Rosengård som vi inte visste någonting om. Stor fin bostad med mycket lägre hyra mot Visbyhyran. Skatterna i staden låg lågt också så på ett år hade vi ca 20.000 kronor mer att leva av mot i Visby.
Jag hade alltså fått heltidsjobb på Systembolaget och i början på Södra Förstadsgatan så det blev till att åka buss varje dag.
Vi hade då fått Sofia på sommaren så familjen hade två små barn. Det började kännas lite jobbigt med att jobba heltid där också lördagsjobb ingick.
Fick tjänst på bolaget vid Folkets Park lite senare inpå nästa år.
Begärde då att få gå ner i arbetstid enligt den nya lagen som riksdagen hade stiftat. (man fick avdrag på lönen)
Ärendet var nytt för Systembolaget och vandrade ända upp till styrelsen i Stockholm eftersom min chef motsatte sig min begäran. Han sa direkt att han inte hade någon nytta av mig och uppmanade mig att sluta.
Bolagets styrelse biföll ju naturligtvis min begäran.
Då började helvetet! Jag var den förste mannen i Systembolagets historia som begärde sex-timmars dag!
Brist på lagret med flygande inspektioner en gång i månaden då hela personalen blev kvar och räknade flaskor till sent på kvällen.
Detta med brist på lagret var ett gammalt knep som användes mot den som de ville bli av med. Ett misstänkliggörande vilket ytterst också drabbade resten av personalen.
Chefen hade slutat tala med mig från dag 1.
När han sedan med fusk påstod att det fattades pengar i min kassa så kastade jag in handduken.
Facket som stod på min sida köptes ut genom att den som drev min fråga fick bli chef för Skånebolaget.
När han berättade för mig att de avskrivit mitt ärende så sa hans ögon hur han kände innerst inne.
Hans karriär gick före det orättvisa som drabbat mig.

På den tiden fanns ren korruption inom Systembolaget och personalchefen som godkänt att jag skulle arbeta 6 timmar om dagen råkade också illa ut och fick sparken efter många års arbete inom bolaget.
Han genomförde en dramatisk demonstration nere hos oss i Malmö på torget där han la sig i en låda dygnet runt.
Det fanns en nästan vad man kan kalla maffialiknande grupp av chefer som i alla lägen kliade varandra på ryggen och dit hörde min chef.
En olustig historia som man inte glömmer så lätt. Men när min karriär inom Systembolaget var slut så började en annan karriär vilken jag någon annan gång kommer att berätta. (Vårdsvängen i 20 år)

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate