Sprid dessa ord som en budkavle över landet! (materialet är från Expressen)
Den islamistiska ondskan måste hanteras med samma tydlighet som när Churchill svarade Hitler.
Per Wästberg skriver från ett skakat Frankrike som efter förra årets två terrordåd återuppfinner sig självt.
PARIS. Lördagsmorgonen
går jag till marknaden på Avenue Saxe, livlig som om inget hänt.
Kvarterets gamla damer har sina favoritstånd med fisk, skaldjur,
pärlhöns och kapuner. Sol och värme som i maj. Joggare i shorts. Ett
återfunnet lugn i trots mot det som har hotat en glädjefull vardag. Två
böcker har blivit oväntade bästsäljare: Voltaires "Traktat om
toleransen" och Hemingways "A moveable feast" med sin kärleksförklaring
till det eviga Paris.
För ett år sen sveptes jag med i en tidvattenvåg av en miljon
människor som beslutsamma och högtidligt stämda, på Place de la
république, hyllade republikens värden och muslimers legitima plats i
samhället. Nej till barbariet! dånade över Frankrike. Libérations
chefredaktör Laurent Joffrin ser i sin bok "Le réveil
francais" demonstrationen som de republikanska värdenas förnyelse i ett
glödande försvar för Upplysningens tradition.
Ernest Hemingway
I Paris har de flesta sannolikt vid det här laget bestämt sig för att
leva enligt sina värderingar: ansvar, delaktighet, social rättvisa. Och
en fest i den vackraste av städer. I demokratins och rättsstatens namn
har det efter attentaten också gått lättare att rekrytera frivilliga
till polis och militär.
I terrorns 11:e arrondissement växer kulturen i gamla arbetarkvarter:
gallerier, bokhandlare, barer, restauranger, designverkstäder, alla
slags hantverk. Bagerierna öppnade så snart sirenerna tystnat.
Nätsignalen "Alla till bistroerna!" rönte mäktigt gehör hos de många som
såg ett existentiellt hot mot en västlig livsform. De som mördades var unga människor som älskade fotboll, rock
och en fredagskväll på kafé. Förövarna var tämligen välutbildade och kom
från hem en bra bit från botten. De var fransmän som i moskéer och på
internet marinerats i wahabi-salafismens tankar. Ursäktskulturens
förespråkare pekar på de förödmjukade och nedtrampade och på vår egen
skuld. Ungefär som man urskuldade tyskarna med Versaillesfredens
förödmjukelse, tills Churchill genom att nämna verkligheten vid namn
räddade oss från nazismen. Det är viktigt med orden. Möter vi inte
dagens ondska såsom Churchill mötte Hitler väntar nya attacker och i
dess spår en växande islamofobi och högerextremism.
Ett krig utan fronter förs av fanatiska individer, redo att döda vem
det vara må och själva dö, det är deras övertag, eftersom det är livet
de är rädda för. Sju åtta personer kan terrorisera hela städer.
Halshuggningar, stympningar, piskstraff, tre dagars korsfästning på
offentlig plats av de avrättade - enligt sharialagen - är de kriminellas
vällust. Homosexuella störtas från hustak, kvinnor stenas för påstådd
otrohet, medan Allah sägs tillåta samlag med en flickslav som inte är i
puberteten.
De som flytt Raqqa intygar att det så gott som alltid finns en
korsfäst kropp att betrakta. IS stänger skolorna för att eleverna ska
bevittna exekutioner. "Kalifatets unga lejon" varvar religiös skolning
med vapenövningar; några utses till självmordsbombare. De som inte är
jihadistbarn driver på gatorna; det är förbjudet att undervisa hemma.
Kurderna har upptäckt en massgrav för kvinnor för gamla att bli
sexslavar. I ett yasidiskt flyktingläger intervjuas en man: "Ingen vettig människa slaktar ett barn, men under en natt dödade IS 1800 människor. De ser oss som maskar."
IS rekryter hittar ingen mening i våra postmoderna, postreligiösa
samhällen. De fruktar det personliga ansvarets börda. Underkastelse -
titeln på Houellebecqs roman - är något de
eftertraktar. IS lovar att världen ska förintas i eld och våld och
utmålar Katastrofen som den gladaste fest. Dessförinnan ska i blinda
repressalier muslimer hetsas mot varandra och västerlänningar mot
muslimer så att klyftorna djupnar tills ett samhälle bryter ihop.
Michelle HouellebecqFoto: Miguel MedinaKalifatet kräver obetingad lydnad. Den godtas av individer
som då tycker sig stå på moralens högsta topp. För dem är tillvaron
förutbestämd. Så slipper de personligt ansvar och blir robotar som lyder
Guds vilja vilken legitimerar varje ondskefull handling.
IS bulletin den 14 november 2015: "Kalifatets soldater
attackerade i går prostitutionens och lastens huvudstad /.../ De valde
ut stadion där två nationer Frankrike och Tyskland tävlade i fotboll
/.../ och Bataclan, där hedningarna samlats till konsert för att hylla
prostitutionen och lasten /.../ Frankrikes flyg skyddar förgäves
huvudstadens pestsmittade gator och gränder." Tahar Ben Jelloun, Marockos främsta författare,
betonar hur salafisterna är besatta av kvinnorna. Dessa får inte beröras
eller mötas med blicken utan måste gömmas i hemmet och bakom
heltäckande kläder. För honom, muslim i Paris, är Frankrike ett sekulärt
land där religionen stannar i moskén och i hjärtat: "En god muslim anpassar sig till den värld han lever i.
Ingenstans i Koranen påbjuds slöjan. Den får inte bli ett sätt att dölja
sin identitet, då beslöjar den även kulturen." Men för IS är det förbjudet att tolka Koranen i ljuset av en
gången epoks seder och politik eller granska textens symboliska
karaktär, det vore att späda ut Allahs budskap. En kanoniserad dogm får
inte ifrågasättas. Så stängs muslimer inne i bokstavstro som om de läste
recept i en kokbok. I stället för gåta och mysterium blir det gudomliga
en handbok.
President Hollande: "Terroristerna vill utplåna
allt: kultur, ungdom, liv, historia och minne. Vi ger inte avkall på
vårt sätt att leva. Men vi är inte engagerade i ett civilisationernas
krig, dessa mördare företräder ingen civilisation." (Marco Rubio och andra republikaner talar i USA om en civilisationernas kamp, vilket är att smickra barbariet.)
Jag kom att samtala med Rama Yade, svart kvinna,
född i Senegal, tidigare statsråd för mänskliga rättigheter i
utrikesdepartementet, en av landets mest populära och kontroversiella
politiker, som nyligen har förlorat ett ärekränkningsmål mot Marine Le Pen.
Hon pekade på hemmen som fäderna övergett, mödrarna i underbetalda jobb
som inte ger meriter, ungdomarna som försvinner i en förgiftad
digitalsfär för att dyka upp i ett "kalasjnikovliv".
Men starkare betonade hon att de vuxna inte har förstått behovet av
disciplin och auktoritet i skolan, i synnerhet inte sedan värnplikten
avskaffats. Av slöhet kallad tolerans har kommunerna inte ingripit mot
salafistimamer som lockat skolbarnen in i farliga beteenden.
Undervisning i sekulära ideal kräver modet att i kaotiska förstäder
benämna saker vid sitt rätta namn.
Ett hundratal franska moskéer uppges stå under extremisters
inflytande. Hälften av internerna i fängelse är muslimer. Hos dem gror
hatet och drömmen att döda förtryckarna. Mohammed Merah grep i Toulouse en åttaårig judisk flicka i håret och sköt henne i huvudet- med SS Einsatzgruppen som uttalad förebild. Likt Coulibaly och bröderna Kouachi är han en ikon i fängelserna.
Men en majoritet muslimer anses sekulära i sin livsföring. Ledande feminister som Julia Kristeva och Helène Cixous har för övrigt kritiserat det konservativa islams kvinnosyn med en kraft som med få undantag (Nalin Pekgul) inte märkts i Sverige.
Julia KristevaFoto: Stefan Hyttfors
Judarna i Frankrike är en halv miljon, tio gånger färre än
muslimerna. Men antisemitiska brott var första halvåret 2015 nästan två
gånger fler än de islamofobiska. Vichys skugga vilar än över historien.
13 000 fångades in i Paris en natt 1942 och deporterades till döden,
däribland 4 000 barn. Yttersta högern och vänstern likställer Israel med
nazismen. Antisemitism förenas hos vänstern med antiamerikanism,
antikapitalism, sympati för Palestina och medkänsla med förorternas
muslimer. Att judarna vill dominera världen och har infört aids i Afrika
hör till de konspirationsteorier som tumlar runt och möts på nätet med
ett "Ja, vad ska man tro?". Och kommentarerna blir därefter:
oredigerade. Ofta med anspråk på att vara antirasistiska.
USA:s president slutar sina tal med "God bless America". Otänkbart i
Frankrike. Gud är privat eller inte alls. Femte republikens författning
1958: "Republiken varken erkänner, avlönar eller understödjer någon religion." Den sekulära staten är den religiösa frihetens garanti.
Den frihet som låter Charlie Hebdo publicera sina karikatyrer är
samma frihet som tillåter muslimer att öppet uttrycka sina åsikter. "Det
är en grundläggande skillnad mellan friheten att vara oförskämd och
rasism, antisemitism, förintelseförnekande", påpekar premiärminister Manuel Valls. De fria andarnas debatt, kritik och skärmytslingar imponerar
mer än vanligt i attentatens spår. Franska intellektuella tröttnar inte
på att analysera och filosofera; böcker och essäer strömmar till
bokhandeln. Enbart om IS finns med ens ett tjugotal studier. Friheten
att söka kunskap - bortom propaganda och totalitära ridåer - förefaller
starkare än någonsin. Vi måste inför 2016 också önska fler av våra
muslimska medborgare kraften att i än högre grad inom offentligheten
värna demokratin gentemot den islamiska fascismen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar