KOMMENTAR ANGÅENDE ÖVERGREPPEN I KÖLN
DELA GÄRNA
I skrivande
stund har polisen i Köln tagit emot 379 anmälningar om brott från
kvinnor, som under nyårsnatten angreps på torget framför stadens
centralstation av en större grupp män, som av allt att döma samlats där
för att ge sig på kvinnor på väg till och från nyårsfirandet. 40 procent
av dessa anmälningar avser sexuella övergrepp, två av dem fullbordade
våldtäkter, det vill säga att penis körts in i kvinnan mot hennes vilja.
Flera av de andra 170 anmälningarna angående sexuella övergrepp –
fingrar i anus och vagina – skulle enligt svenskt lagstiftning klassats
som våldtäkt.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag hört talas om
någon liknande händelse i Europa. Massövergreppen i Köln nyårsnatten
2016 är något helt nytt i en europeisk kontext. Det jag närmast kan
jämföra det med är de övergrepp som skedde i samband med den arabiska
våren på Tahrirtorget i Kairo, då män på samma sätt gick samman i
grupper, slet av kvinnor deras kläder, tog deras tillhörigheter och
förgrep sig på dem, något som drabbade den sydafrikanska journalisten
Laura Logan. Därför läste jag Hanna Fahls text om händelserna i Köln med
mycket stor förvåning. Fahl hävdar nämligen, på fullt allvar, att många
kvinnors första reaktion på de fasansfulla händelserna i Köln ”inte är
förvåning utan igenkänning”.
Detta häpnadsväckande påstående
angående kvinnors reaktion på massövergreppen i Köln försöker Fahl
verifiera med hjälp av anekdotiska bevis av typen ”hårda ord och hårda
händer i mellanstadiet”, ”en ovälkommen hand mellan låren på en fest”,
”händer på mina axlar i tunnelbanan”. Fahl menar alltså att främmande
händer på hennes axlar i tunnelbanan är jämförbart med ett okänt finger
som hårdhänt körs upp i hennes anus medan, låt säga, två andra män
håller fast henne? Att en hand som smygs ner mellan hennes lår på en
fest är att jämföra med en fullbordad våldtäkt? Fahls analogier är
orimliga och, vad värre är, kränkande för kvinnor som till skillnad från
Fahl – men i likhet med mig själv – faktiskt blivit våldtagna.
Det
är inte det att jag inte känner igen mig. Jag har sedan späd ålder
blivit kallad både hora och fitta av pojkar och män, jag har blivit
tafsad på och trakasserad, jag har också blivit våldtagen. Detta är
erfarenheter – de könade glåporden, tafsandet och trakasserierna – som
jag delar med nästan alla mina kvinnliga vänner. En av mina väninnor
delar min erfarenhet av att blivit våldtagen. Två av mina manliga vänner
har å andra sidan blivit våldtagna (av män), och flera av mina manliga
vänner har vittnat om att de blivit utsatta för sexuella trakasserier
och/eller övergrepp, ofta av män men även av kvinnor. Erfarenheten av
att få sin fysiska och sexuella integritet kränkt tycks tyvärr vara
alltför vanlig bland kvinnor, men också förekommande bland män.
Ingen jag känner, varken kvinna eller man, pojke eller flicka, har varit
med om något som liknar det som nu skett i Köln, Zürich, Hamburg,
Helsingfors, Kalmar och flera andra platser i Europa under nyårsnatten,
alltså organiserade massöverfall på kvinnor. År det någon skillnad på
dessa massöverfall och på att t ex bli tafsad på i tunnelbanan eller i
skolmatsalen? Det menar jag att det är.
Hanna Fahls bisarra
påstående att ”mäns våld mot kvinnor finns i vardagen så att vi knappt
längre orkar registrera våldtäkter, misshandel, massöverfall” är tack
och lov felaktigt. Jag vill nog påstå att massövergreppen i Köln har
rönt mycket stor uppmärksamhet och bestörtning i hela västvärlden. Ja,
jag skriver västvärlden ytterst medvetet eftersom jag vill betona att
det här är ett kulturellt betingat problem, en konsekvens av olika
normsystem och värderingar som krockar. Det måste vi tala om. Den minsta
gemensamma nämnaren är inte kön, som Hanna Fahl hävdar (draget in
absurdum är väl den minsta gemensamma nämnaren för övrigt att samtliga
förövare är människor). Den minsta gemensamma nämnaren här tycks vara
att männen ursprungligen kommer från länder i Nordafrika och
Mellanöstern, länder med en oerhört patriarkal moral.
Det här är
länder där värderingar på ett fundamentalt sätt skiljer sig från våra.
Kvinnor tillmäts lägre värde än män – och kvinnor som betraktas som
sexuellt utlevande är horor. Hos två gripna vid järnvägsstationen
hittade den tyska polisen en handskriven lapp som visade hur männen hade
förberett sin nyårskväll – en liten arabisk-tysk parlör med lämpliga
fraser att kommunicera till den kvinnliga delen av lokalbefolkningen:
”Ich töte Sie – ficken!” (”Knulla – eller jag dödar dig!”) Så ska den
västerländska kvinnan hanteras.
Jag är bestört över den flodvåg av
texter som nu massproduceras av Sveriges mest profilerade feminister i
akt och mening att relativisera sexuella övergrepp på kvinnor och
ursäkta en vidrig syn på kvinnan, hennes kropp och hennes sexualitet som
hör hemma i ett annat årtusende. Hanna Fahls text är bara ett ovanligt
flagrant exempel på en av dessa texter som publicerats i landets ledande
dags och kvällstidningar i svallvågorna efter övergreppen i Köln. Jag
är djupt oroad över att den svenska offentligheten så lättvindigt offrar
kvinnors fri och rättigheter, kvinnors trygghet och rättighet att
vistas i det offentliga rummet på lika villkor som männen tillmäts så
liten vikt.
Vi måste kunna föra en öppen dialog, en ärlig debatt,
kritisk ifrågasätta andra kulturer utan att avfärdas som rasister.
”Rasist” är tveklöst 2000-talets mest missbrukade ord och har kommit att
användas för att tysta misshagliga personer och element. Att bli
stämplad som rasist i dagens Sverige är värre än att misstänkas för att
vara pedofil eller styckmördare. Jag tar den risken. Jag är inte beredd
att sätta min dotter, alla döttrars framtid på spel. Jag är inte beredd
att offra hennes och alla andra kvinnors frihet. Min dotter ska kunna
vistas tryggt i ett badhus. Hon ska kunna fira nyår med sina vänner på
stan. Hon ska inte behöva skyla sin kropp för att undvika att bli
antastad.
Vad är då en rasist? En rasist är en person som anser att
det finns rasspecifika, essentiella egenskaper. Det anser inte jag.
Däremot menar jag att vi alla påverkas av det sammanhang och den kontext
vi befinner oss i. De värderingar vi växer upp med, de normer som omger
oss påverkar naturligtvis oss, vår moraliska identitet och vårt
agerande. Värderingar är sega, vilket betyder att de tar tid att ändra.
Vi har gjort ett gott arbete i Sverige. Sverige är ett, relativt sett,
jämställt land. Män och kvinnor åtnjuter samma fri och rättigheter. Det
finns problem även här, inte minst med sexuellt våld, men vi har kommit
en bit på väg.
Andra samhällen, andra kulturer, har andra
värderingar och andra normer angående manligt och kvinnligt, angående
sexualitet. Detta måste diskuteras, på riktigt, inte trivialiseras och
relativiseras.
Ann Heberlein
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bloggarkiv
-
▼
2016
(391)
-
▼
januari
(37)
- Lars Ohly extraknäckte!
- Dårarnas vaktparad!
- Nu är det Putins knä som gäller!
- Ner med böckerna i kassen, sedan bort med dem!
- Historia får oss att förstå!
- En liten fin video på Penelope Högrelius!
- Måste vi beväpna oss snart?
- Den skrikande och hotande fascistvänstern!
- Utlys nyval NU!
- Det är jobbigt med alla telefonförsäljare!
- Är de etablerade journalisterna hederliga idag?
- Vi måste ju ha dåliga politiker?
- SD växer!
- Fina ord från min dotter!
- Jack Lidström är död!
- Några råd till utrikesministern!
- Löneförhöjning för mig!
- Vad är du kränkt över idag lelle vän?
- Den nygamla överklassen!
- Heder åt Ann Heberlein!
- Nationalsocialism är socialism!
- Lömska metoder?
- Boktips!
- Ordet till Ann Heberlein!
- Dödsriket!
- En hjälte till vandrade till Hades!
- Otäck rädsla har triggats igång hos mig!
- Samtrafiken!
- Skilsmässa med eller utan bråk?
- Är det så här det börjar?
- Sprid dessa ord som en budkavle över landet! (mate...
- Bostäder åt alla!
- Kurdernas sak är vår!
- "Den sanna läran"!
- Niqab eller inte på förskolan?
- Att vara hederlig!
- När vuxna inte kan säga nej till barnen!
-
▼
januari
(37)
SiteMeter
Annonser
Anpassad sökning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar