måndag, februari 02, 2015

De giriga!

För någon vecka sedan rök ytterligare en video från min sida pga av skivbolagsidioti. Min dotter blev filmad och det fanns musik i bakgrunden , det räcker för att de ska bannlysa.
Samma sak med de gamla radioinspelningarna från 80-talet med alternativradion i Malmö.
Vi sände närradio i fem år och jag plockade ut några inspelade program och la ut dem på internet. MEN det skulle jag inte ha gjort, hotades med rättegång och kanske en halv mille i böter om jag inte tog bort dessa gamla inspelningar.
Märk väl att vi under alla dessa år betalade stora summor både till artister och skivbolag.
Det går inte att sända radio utan att betala för den musik man spelar.
Nu ville de alltså ha betalt en gång till efter dessa år. Vem och vilka kan i någon annan branch kräva något liknande?

Om jag spelar upp kanske 30 sekunder med musik av Björn Afzelius i bakgrunden till en video , hur mycket "förlorar" detta bolag då??
Det finns ingen som överhuvudtaget kan räkna ut någon kostnad för detta, tvärtom hävdar jag att de tjänar  på det hela. NÅGON kan ju bli intresserad av just den låten och skaffar den idag via betalning.
Samma sak med de gamla radioprogrammen som faktiskt är rena rama kulturen idag. Bolagen sabbar helt enkelt något som de egentligen borde vara glada över. När gamla låtar från dessa program spelas upp så kanske en ny ung generation blir intresserad av just den musiken!

Personligen tycker jag att skivbolagen har bitit sig i svansen under många år och varit stoppklossar för både teknik och kultur.
Det värsta är att de flesta fortsätter den inslagna vägen, ingenting sett, ingenting lärt!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate