söndag, april 07, 2013

Lönerna i det socialdemokratiska Sverige!

http://www.dn.se/nyheter/politik/lagst-lararloner-i-s-kommunerna


Jag blev inte ett dugg förvånad över resultatet av denna undersökning  därför att dessa uppgifter är inte nya.
När jag arbetade inom vården i Malmö så undersökte vi hur våra löner låg till i jämförelse med lönerna på andra platser i vårt avlånga land. Vi låg uselt till och det är detta som idag syns på min pension. Min tjänstepension efter 20 års anställning är blott 790 kr efter skatt.Malmö har ju som bekant styrts av (S) i många år!

När man dessutom idag kollar lite avtalsuppgörelser så ser man tex i kommunals avtal att under socialdemokratiska regeringar är utfallet lågt. Bäst avtal har man uppnått de senaste åren under den borgerliga regeringen.

Gå in på lärarförbundets sida och läs följande: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/004C957B?OpenDocument

När socialdemokratin under Göran Persson lät kommunerna ta över skolorna så varnades det för att villkoren för lärare skulle försämras, svaret på detta har vi idag. Lönerna för denna yrkesgrupp har försämrats så mycket så att det är idag svårt att fylla platserna på högskolan. Det håller på att bli svårt att rekrytera utbildade lärare.

Historiskt sett så är inte detta med låga löner under (S) inte unikt. Den stora gruvstrejken 1969 utlöstes pga dåliga löner och dåliga arbetsförhållanden. Chefen för LKAB var en genuin socialdemokrat "vojjen" Lundberg.
Jag var nere i en gruva i Värmland (Persberg) och talade med arbetarna. De tjänade mycket sämre än vad jag gjorde på mitt jobb inom  den privata järnindustrin och var bittra på det fack och parti som lovade men inte höll sina löften.

SAP håller kongresser och där talar man högljutt om rättvisa men verkligheten ser annorlunda ut för oss andra.Vi är många som arbetat inom vården som idag sitter med usla pensioner, så låga att man får bostadsbidrag för att klara sig.Våra löner var så dåliga och vi påtvingades lägre antal arbetstimmar mot vår vilja vilket också innebar sämre löner.

Själv är jag så trött på åratals ihåliga löften från sossehåll och jag förundras över de medlemmar som trots fakta ropar högljutt "prisa partiet" , de är troende och vägrar att se verkligheten så som den är.
Partiet har alltid skyllt ifrån sig, det är någon annans fel ! Det är dags att göra upp med den egna politiken som förts,  särskilt inom kvinnodominerade yrken!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate