måndag, mars 15, 2010

Att kunna säga NEJ till sina barns krav!

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/i-karamellkungens-rike_4415111.svd
Visste du att man äter mest godis av alla i Europa här i Sverige? Det är nästan lite ruggigt att få veta sådana uppgifter. Nog för att jag som äldre har sett under årens lopp alla jättepåsar som köps i olika affärer särskild i filmuthyrningsaffärer.
När jag går på bio nu för tiden så väljer jag alltid föreställningar på små biografer och på dagtid. Allt detta för att slippa ha folk omkring mig som äter sig igenom filmen.
Om staten skulle vara klok så skulle de lägga lyxskatt på allt socker och sötningsmedel. Tro inte att sötningsmedel är bra att äta, vår hjärna uppfattar signaler och triggar till mer ätande efter tex läsk som saluförs "utan socker"!
Professor Ingvar i Lund har forskat länge om vår hjärna och hur den uppför sig i samband med ätandet och drickandet.
Vi går på signaler hela tiden från hjärnan, snabba kolhydrater dvs allt från vitt bröd till godis och läsk håller hjärnan koll på. Har man förstört sig med överkonsumtion av sådant så skriker hjärnan efter mer hela tiden. Många är de som efter år av konsumtion av socker också upptäcker ett beroende.
Detta beroende känns tydligen lika starkt som suget efter nikotin.

Att låta sina barn få en stor påse godis på lördagen kan te sig harmlöst men tyvärr är det fel.
Då grundlägges en ful ovana med mycket godis. Vi som växte upp på fyrtiotalet fick någon gång en femöring och då fick vi två kolor att äta. Det blev inte mer, om jag blev sötsugen så fick jag av min mor lite russin eller torkad frukt att äta. Tack vare det så har jag inte ätit dessa stora påsar av blandad godis vilka säljs idag.
Lär barnen från början att äta frukt ,då gör ni en god gärning! Lär er att säga ordet NEJ till era barn!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate