tisdag, juli 07, 2009

Piratradio- Radio 88



Radiohistoriska arkivet är en verkligt rolig sida att djupdyka in i. sitter just nu och lyssnar på Radio 88 vilken var en piratsändare iStockholm under 70-talet.
Sångaren Kjell Höglund finns med som en mycket kul radiopratare. Att få lyssna på den tidens proggskivor från en livesändning som verkligen var illegal är upplyftande!!

här finner du sidan FM-pirater i Stockholm!!!

Den som är tekniskt intresserad finner också i texten en hel del kunskap hur de gick tillväga.

Sändningen den 25 mars 1973 med Björn Bränngård och Willy Josefsson från kloaken är en pärla för sig i sin politiska drift med samhället och synnerhet SR!
Ju mer jag lyssnar på de olika programmen så inser jag att det här var högtstående satir som inte står Hasse och Tage långt efter när det är som bäst. Att ha Fats Waller som intro till programmen är också ovanligt. Jag är djupt imponerad!

PS Det ironiska är att Willy blev anställd sedan på SR OBS kulturkvarten där han arbetade i ca 20 år!

PS 2 Det här är min etttusentrehundrade blogg!!

PS 3
Här finns en utmärkt sida att kolla som handlar om piratradio: Klicka här!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Min egen piratradio sommarpiraten sände under 1972 på 88 mix jag tog över fr radio 88 var hittar jag inspelade egna program? Maila mig hans-noren@hotmail
.com tack på förhand. Mvh Hans noren

hogrelius sa...

Tyvärr finns inget kvar i ljudform längre av någon piratradio. Killen som hade sidan blev hotad med höga skadestånd om han inte tog bort allting.Så har internet blivit idag.Själv blev jag hotad med 50.000 i skadestånd för 10 sek av en låt från Björn Afzelius när min dotter filmades som barn när hon dansade!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate