lördag, juli 22, 2017

Jordbävning!

https://en.wikipedia.org/wiki/1976_Tangshan_earthquake

Jag befann mig i trakten för den stora jordbävningen i Kina 1976. Närmare bestämt Shenyang men staden låg ca 60 mil från själva punkten för jordbävningen i Tangshan.
Vaknade på natten av att mina fönster slog och sängen rörde på sig. Vände på mig och somnade om trött som jag var.
På morgonen samlades resegruppen och de kinesiska värdarna berättade vad som hänt och att vår resa måste avbrytas.
De skulle ta in oss till Peking för väntan på flyg ut ur Kina.
På dagen såg vi stora parader i staden och vi hade nog svårt att förstå att de fortsatte firandet trots denna stora olycka som drabbat Kina.

Nåja, deras förklaring var att inget skulle ändras om de inställde firandet, de tyckte att man skulle fortsätta som planerat var. De ansåg att vi i Europa tänkte fel omkring olyckor.
Vi togs in till Peking och fick bo tre dygn i tält inne i den förbjudna staden!

Hela Pekings befolkning fick bo utomhus då man befarade nya skalv. Kändes oerhört konstigt att åka omkring och titta hur en sådan stor stad ställde om till utomhuslevande. Man ställde upp tomma flaskor upp o ner som skulle ramla omkull med skrammel om nya skalv uppstod så att man vaknade om man sov.
Men hem kom vi efter div. strapatser och då när vi var hemma så fick vi veta att ca 600.000 människor hade dött i denna jordbävning, kanske den värsta i historien.
Massmedia i Sverige jagade mig och en hel del blev publicerat.

Jag kunde ju bara berätta vad jag sett själv men blev hårt angripen av Folkets ledarsida. De påstod att jag ljög och dolde sanningen. Att Kina hade en annan syn på svåra olyckor begrep ledarsidan aldrig och att jag inte hade en enda möjlighet så länge jag var i Kina att kunna få veta exakt vad som hänt förstod de aldrig eller rättare sagt, de använde hela denna olycka till att personligen angripa mig. Gammalt groll med ledarskribenten Bo Selander spelade nog in rätt så mycket, men trist var det.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate