onsdag, september 02, 2015

I alla åldrar måste man kunna förändra sig!

När jag slog upp tidningen idag så ramlade en bilaga ur ekonomidelen (!) , bilagan beskrev långresor från en resebyrå.
Det är då jag kommer att tänka på att livet som pensionär med låg pension också innebär stora förändringar. Det går inte att tex ens tänka på en sk långresa tex till Maldiverna eller en segeltur med ett "Clipperfartyg" över atlanten.
Vissa resor skull kosta mig 3/4 av pensionen!
Samma sak inställer sig när man går till affären för matinköp, inte går jag till disken där oxfilén ligger. Nej , det får bli lite billigare mat. Denna vecka köpte jag en falukorv för 20 kronor och har alltså ätit falukorv på längden och tvären i fem dagar.
Idag blev det havregröt för tredje gången den här veckan.
Kläder får man köpa där det gäller reapriser, något annat är inte att tänka på osv.

Förr höll jag mig med en massa intressanta tidskrifter men det var då det!
Böcker försöker jag låta bli att köpa trots att det kliar i fingrarna då och då.

När jag var gift med en kvinna som tjänade bra så innebar det ju också för mig att det fanns fler valmöjligheter i allting men den dag jag valde att stå ensam så visste jag också hur det skulle bli.
Det är då det gäller att kunna välja förändring som något naturligt utan att känna bitterhet eller avundsjuka.
Jag brukar tänka att så länge som jag kan se och höra allt från fåglar till blommor i naturen så ska jag vara nöjd.
Tyvärr har ingen regering ens försökt att lyfta upp de många pensionärer vilka borde vara värda en bättre pension än den vi har för närvarande.
Synsättet på oss avspeglar sig överallt inte minst i Sveriges radios kanaler. Här i Stockholm har man en extra kanal som heter P5. Och den skvalar bara ut musik anpassad till unga såsom alla andra kanaler (utom P2) också gör.
Tack Internet med alla andra möjligheter till musik.
Tyvärr så finns det en stor grupp pensionärer som har vänt all modern teknik ryggen och de går miste om mycket som är både intressant och njutningsfullt.
Bekvämligheten att kunna välja att se vissa tv-program i efterskott eller se något hos Netflix eller HBO är något som borde passa alla pensionärer.

Förändring behöver ju inte betyda att allt bli sämre!






Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate