lördag, april 18, 2015

Att dölja sig!

När jag bodde i Malmö åren 78-04 så var det sällan jag såg små flickor från muslimska hem ha schal på sig, de var ute med andra barn och lekte och såg ut som alla andra barn i sin ålder.
Här i Stockholm så ser jag en annan tendens, småflickor döljer sitt hår. Enligt  skriflärda muslimer ska kvinnan dölja sitt hår när de är könsmogna. I och för sig så anser jag detta vara ett påhitt av männen ihop med en massa andra regler som jag inte ska gå in på nu. Alla dessa regler är till för att få kvinnor att underordna sig mannen.
Så var det i våra kristna samhällen också en gång i tiden men arbetarrörelsen och de liberala tillkämpade sig fri o rättigheter för kvinnan under hård kamp mot de konservativa krafterna.
I Malmö under åren, särskilt på de olika härbärgen jag arbetade på, så såg jag en idag vanlig företelse, män i yngre ålder som både har mössa och en huva uppfälld så man knappt ser dem.
Dessa män på härbärget mådde illa i sitt psyke och var svåra att tala med.
Idag på tunnelbanan så ser jag en ökad tendens bland män i olika åldrar att bylta på sig trots värmen.Jag kan sitta på bussen och det är svettvarmt, jag tar av mig medan de behåller sin "uniform" på sig.
I Stockholm har vi många från Somalia och kvinnorna lider ofta stor brist på D-vitamin och mår dåligt av detta. Det är konstaterat att är man svart och dessutom döljer sin hud så tar kroppen inte upp och bildar D-vitamin. Det är ju solen som ser till att vi får denna viktiga vitamin.
Jag tycker att någon framstående muslimsk iman ska utfärda en fatwa där det slås fast att kvinnor som lever i norden inte ska behöva ha dessa döljande kläder på sig just pga av hälsoskäl!
Vi har ju fler och fler som döljer sig med sin klädsel och frågan är om invandringen bidrar till att inhemska medborgare påverkas?
Läs det här inlägget och begrunda om barndomen håller på att tas från flickorna i Sverige: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/napna-nakenfisar-och-jamlika-normer_4497846.svd

När jag växte upp så var våra badstränder fyllda med barn som inte hade badkläder på sig, ingen ojade sig över det. Det var naturligt och ingen tänkte överhuvudtaget på detta.
Idag håller politiska krafter på att snedvrida samhällets normer på en rad områden, vi som framstod som progressiva håller på att återvända till 1800-talets normer just för att anpassa oss efter reaktionära krafter.
FI och andra går deras väg också med struntprat att "vi ska minsann inte låta män stirra på oss" osv. Exakt vad muslimska kvinnor anför som skäl för att dölja sig!

Vidskepelsens återkomst vill jag kalla det som sker!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate