tisdag, augusti 12, 2014

Idag tar vi farväl av morbror Holger!

Inatt drömde jag en ovanlig dröm. Min mamma kom och hälsade på mig och vi talade snällt med varandra.Allt kändes som när jag var en liten pojk och jag påminde henne om hur hon kallade mig för "Pottifar" då.
Det kändes som ett budskap från andra sidan idag när vi ska begrava hennes bror Holger.
Hon tog min hand och höll den och det kändes lite "saligt" eftersom vi inte hade en sådan kontakt när hon levde.
Solen skiner idag och det är svalare och det blir nog bra denna dag ute på Silverdalen där begravningsakten ska hållas. Holger var den mest envetna ateist jag någonsin känt och därför finns ingen kyrka med i hans begravning, allt enligt hans bestämda önskningar.
Holger avskydde all religion som han ansåg fördummade oss människor men han blev lite svarslös över frågan om hur allting uppstått i rymden och varför liv egentligen fanns.Dessa frågor är ju så stora och de sammanfaller med Gudsbegreppet. Helt enkelt så kan ingen varken bevisa eller säga att inte Gud finns som en kraft bakom allting.
Så höll vi på i alla år och diskuterade men vi kom aldrig fram till någon gemensam ståndpunkt och så ska det vara i ett fritt land !
Nu är det dags att ta på sig kostymen som sällan används av mig , slips ska på och vit skjorta.Allt för att hedra denne 101 års man som betytt så mycket för mig de senaste tio åren av mitt liv.
Tack Holger för allt!

Det blev en mycket fin akt för Holger och Raili med man hade satt ihop ett mycket fint program med musik som Holger älskade.Dessutom så skötte Raili det hela med stor säkerhet och fin känsla.
Det kändes lite ovanligt  att inte ha någon religion med i det hela men det var Holgers vilja.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate