fredag, maj 04, 2012

Nu nalkas slutet på en frivillig pension!

Det här gäller en pension som jag började betala redan för ca 30 år sedan med 500 kr i mån. Jag svalde betet från fack och samhälle att det skulle vara bra med en egen pensionsförsäkring. Staten stod för 30% genom det avdrag man fick på sin självdeklaration. I praktiken så har jag efter pensionsåldern legat i bidragsträsket.
Alltså, om jag inte hade haft den här frivilliga pensionen så hade jag fått bostadsbidrag från staten. Detta innebär ju att jag har helt o hållet kastat bort mina pengar under alla år. Riksdag,regering och de politiska partierna rakt över har aldrig brytt sig om dessa effekter.
Jag anser att när man som enskild medborgare försöker att bidra till något positivt inför sin pension så ska man också ha något för detta. De har till och med dragit inkomstskatt på det belopp som Skandia har utbetalat.
Staten hade kunnat visa lite vilja och befriat mig från skatten åtminstone!
Jag har under åren lopp talat med och skrivit bla till olika riksdagsmän om detta problem som ingen har visat sig känna till.
Nu när jag närmar mig slutet på utbetalningarna så ligger jag i startgropen med att skriva ansökningshandlingarna till myndigheterna och begära bostadstillägg. Ingen lätt uppgift alls därför att de ska ha på papper alla uppgifter som ligger ute i olika datasystem. Jag är nu uppe i snart 15 olika blanketter som ska skickas in via snigelpost.
De har allt tillgängligt i sina datasystem men än så länge (för sista gången) så måste allt in via posten!
Jag skulle tro att det finns många pensionärer idag som inte har sökt detta bidrag därför att de fastnar bland alla krav på blanketter.Har man dessutom inte tillgång till dator och har en vissa datorvana så stångar man sitt huvud blodigt.
Det är så att man kan tro att de som skapade systemet (S) ville att det skulle vara svårt så att inte för många sökte?

Riksskatteverket är bland de bästa av statens internetagerande och där har experter redan för ett år sedan slagit larm om hur dåligt systemet för bostadstillägg har varit och nu fått grönt ljus för att totalt förändra hela systemet. Bla. så tar man bort det förhatliga att man måste återsöka varje år,samma fullkomligt vansinniga procedur fick de gamla gå igenom en gång om året.

Min mor löste det på sitt sätt i Torshälla, hon vägrade att göra det här själv utan knallade upp till Medborgarkontoret och där fanns en snäll tjej som hjälpte henne via sin dator att fixa det här.De skulle inte utföra sånt här men hon förbarmade sig över min gamla mor.

Fint och bra gjort av henne att känna empati med en gammal gumma över 90!
 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate