Det finns politiker och enskilda som tror att SJ är borta från spåren och att det är därför det ibland har gnisslat på spåren med förseningar och annat.
Dessutom finns det sedan många år en tendens att skylla allt på SJ när tex elledningen har dragits ner eller att en växel har gått sönder.
Det är ju bara enfaldigt gnäll utan någon sanning eftersom alla sådana fel ligger utanför deras domäner.
Trafikverket (fd Banverket) har hand om allt från spår till utrop på stationerna. SJ och de fåtal tågoperatörer som finns i vårt land KÖR tågen, inget mer!
När jag hör politiker (läs vänsterkonservativa) orera om att järnvägen åter måste bli som förr så talar de i nattmössan.Det går inte att vrida klockan tillbaka. Samhället skapade bilismen därför att majoriteten av folket ville ha bilen. Detta påskyndade massor med nedläggningar av järnväg, man kan inte köra tåg utan passagerare!
Om detta kan man tycka vad man vill om , det går inte att önska sig tillbaka till 1946!
Dessutom finns det även bland dagens politiker (inom vänstern) de som tror att det rullar massor med tåg från div. bolag på spåren och att de tränger ut SJ. I verkligheten finns bara två små bolag som kör tåg med Trafikverkets tillstånd.
http://www.mittnabotaget.se/tmpl/XStartPage.aspx?id=26702&epslanguage=ML
Veolia transport har några få tåg och har fått nöja sig med att trafikera när banan är tom. Tex Stockholm-Malmö.Dessutom har Veolia tagit över trafiken mellan Malmö och Berlin som SJ la ner! OBS SJ la ner denna trafik och tack o lov att det fanns andra som ville ta över denna viktiga trafik.
Sedan finns ett helt nytt bolag som kör en tur om dagen Stockholm -Göteborg. Blå tåget heter detta bolag.
http://www.blataget.com/
Blå tåget har riktiga restaurangvagnar med kockar ombord. Ingen plast på bordet utan riktigt porslin.
När man läst det här (Svd 2012-05-10) så inser man snart svårigheterna för andra bolag att etablera sig här. Vem vågar satsa på ett år i taget? DB (Tyska järnvägen) ville in i Sverige men de ansökte inte ens eftersom vi har dessa regler .
SJ är ju ett bolag som till och med konkurerade ihjäl sitt dotterbolag Linx så där sitter det chefer som vaktar sina positioner med hjälp av staten och Trafikverket samt en hel del politiker, den sk fria konkuransen finns bara i högtidstalen.
Dessa bilder är EJ från SJ-tåg!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bloggarkiv
-
▼
2012
(486)
-
▼
maj
(41)
- Privat eller kommunal vård?
- Utan soldater- inga flickskolor!
- Det är inte rättvist!
- Miljöpartiet de Röda?
- Åsa Linderborg borde vara vid vägs ände nu!
- Den nya överklassen i storstäderna!
- Grekland och EU-krisen!
- Rolf Nilsson har just delgivit oss en blick i...
- Kent i Danmark!
- Nato
- Datorn låser sig efter ett mail!
- Våldet mot homosexuella!
- De rika vältrar sig i lyx, se här!
- Medelklassens "klasshat"!
- Debatt i Svd!
- Tomtar och troll!
- Brev från Filters redaktör!
- Pudelns kärna i islam!
- Lärorikt att lyssna på radion!
- Klasshat och klasskamp!
- Kajsa Ekis Ekman
- Vänstern i Uppsala splittrar Gay-rörelsen!
- SD framåt i SIFO!
- Fd riksdagsmän lever gott!
- Som man frågar får man svar!
- Hur länge ska man amma sitt barn?
- Fel man i cellen?
- Det bidde en tumme med den fria järnvägstrafiken!
- Ny bok om Raul Wallenberg
- Jag ger upp !
- Greklands folk är desperata!
- Jonas Sjöstedt (V)
- Vi rullar tillbaka till 1934!
- Driver Nina Björk med lyssnarna?
- Nu nalkas slutet på en frivillig pension!
- Vinyl!
- Skolan och svaga elever!
- Borgar-piñata årets nyord?
- Ordet till Svd idag!
- Dessa härjade i Eskilstuna idag!
- 1 maj
-
▼
maj
(41)
SiteMeter
Annonser
Anpassad sökning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar