lördag, december 12, 2009

Pensionerna efter 1 jan 2010

Jag har tagit dessa exempel ur SPF:s tidning "Veteranen" nr 9-2009.

Exemplet "Otto" är en man vilken aldrig arbetat någonsin i sitt liv. De som använder ordet "fattigpensionär" borde titta närmare på exemplet "Otto"!

BTP betyder helt enkelt att han får hela sin hyra betald och det är idag värt guld.
Han är minsann inte "fattig" om man jämför med övriga pensionärer vilka har slitit i hela sitt liv.

Jag tar mig själv som exempel med mina 44 år i yrken som tex järnbruksarbetare och vårdanställd.
Idag har jag med de pensioner detta medför 10.548 kronor efter skatt. Då ska jag betala hyran plus lånekostnader för min HSB-lägenhet med ca 4200 i månaden. Jag har då kvar 6348 kronor till övrigt.
Se på "Otto" , han har 6174 kr kvar att leva på. Det innebär att skillnaden är bara 174 kronor!!!
44 års arbete ger alltså 174 kronor mer i månaden än den som inte har arbetat!

Jag tycker inte "Otto" har för mycket utan det är jag som har för liten pension.Detta trots att jag hade bra betalt på järnbruket så hjälper det inte upp min pension. Åren inom sjukvården drar ner helheten något så märkbart till denna låga pensionsnivå.

Vårt system bygger på att det är kvinnor som arbetar inom vården med dålig lön och dålig pension med tanke på att de "ändå" är gifta med män med bättre inkomst och bra pension.De klarar sig ändå tänker beslutsfattarna.

Jag sökte BTP förra året men fick till svar att jag hade för hög inkomst därför att jag har en privat pensionsförsäkring vilken ger mig ca 1000 kronor i månaden.
De säger i klartext att man var bara dum som avstod 500 kronor i månaden till denna försäkring. De som ingen försäkring har får då i vårt" rättvisa" samhälle bidrag från staten varje månad till sin hyra, i "Ottos" fall hela hyran!

Det ska löna sig att arbeta säger borgarna men de skiter fullständigt i oss pensionärer vilka trodde att det var bra att satsa pengar från sin lön i en pensionsförsäkring. Snacka om att grundlura människorna och på det sättet slippa att betala ut bidrag till oss.
Sossarna och borgarna står för samma lösningar vad gäller pensionen ,de bryr sig helt enkelt inte om det här problemet trots att det måste drabba rätt så många.

"Otto" och hans fränder kan peka finger åt oss och säga sanningen:"Ni är grundlurade"!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Bo!

Det Du beskriver brukar av pensionärsorganisationerna beskrivas som "respektavstånd" Delar helt Din uppfattning att det måste vara skillnad på om man arbetat ett långt liv eller inte gjort det. Det kan också vara så att man tagit ut låg lön ur företaget och svarta pengar har funnits med i bilden och därför är den vita lönen lägre än den faktiska. Nu kommer garantipensionärerna minska eftersom det till stor del också är kvinnor som arbetat oavlönat i hemmet. Men mycket tyder på att de med låga inkomster idag inte heller kommer att klara sin egen pensionering så garantipensionärerna kommer troligen att börja öka igen om några år om jag är rätt underrättad.

Skall dock ta till mig av informationen och nyttja den i mitt fortsatta politiska arbete.

Men tillönskan om ett trevligt luciafirande imorgon.

Med vänlig hälsning

Ulf Berg
Riksdagsledamot moderaterna
Ledamot skatteutskottet

070-250 43 40 (mobil)
08-786 54 85 (riksdagen)
0226-720 90 (bost)

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate