söndag, november 23, 2008

Bengt H Malmqvist är död!

En av Sveriges bästa fotografer har lämnat jordelivet efter en tids sjukdom. Han avled en vecka efter att ha fyllt åttio år.
När jag växte upp som tonåring så kom OJ (OrkesterJournalen) i min brevlåda, jag prenumererade på den från det jag var tolv år med egna pengar.
Alla de vackra bilderna av hög klass var plåtade av Bengt H! Bilder på de stora allt från Miles till Dizzy var plåtade av honom. Svartvita naturligtvis från en Hasselbladare, vad annars på den tiden?
Det var konstverk helt enkelt som man fick förmånen att skåda. Många är dessutom de skivomslag på den tidens toppskivor som han har plåtat.

Henning Pallesen avled också nyligen! Hans radioprogram lärde mig mycket eftersom han var en banbrytare av stor rang. Vågade att ta upp tex homosexualiteten i vårt samhälle och kämpa för rätten att vara den man är.
På sextiotalet var radion stelbent och samhället var ett samhälle präglat av arbetarrörelsens mycket konservativa värderingar. Henning P var med och bröt upp detta men fick ju naturligtvis inte vara kvar på radion . Stelbenta chefer fick kalla fötter och Henning försvann från radion tillfälligt.

Så här är det att själv bli äldre man ser hur ens "läromästare" en efter en passerar över till det andra stadiet. De har fått det bra nu och jag hyllar dessa för sin gärning!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate