lördag, maj 27, 2006

Att föregå med gott exempel!

Diskussionens vågor går högt i vårt land hur man ska få ner den allt ökande alkoholismen. Förslag på olika förbud duggar tätt men det är ju en väg som är prövad och förkastad efter bla. förbudstiden i USA. Det visade sig ju att folk drack mer under förbudstiden än tidigare tack vare smuggel och att det blev spännande att gå på svartklubbar som drevs av gangsters. Ett expriment USA ångrade djupt.
Här i vårt land har det funnits olika slag av restriktioner allt från sk motbok med ett visst antal litrar starksprit att inhandla per månad.Vinet var fritt att köpa så den som ville supa hade alla chanser ändå. Grejen är ju den att om man vill supa så gör man detta oavsett vad det finns för regler.
Det enda framkomliga är ju att man som vuxen föregår med gott exempel och aldrig dricker sig berusad så att ens barn ser detta och som ungdom tar efter.Sen finns ju alltid frågan vem som kommer att bli alkoholist av måttlighetsbrukarna, om man rent teoretiskt skulle se på det här problemet så är ju rådet att aldrig ta första glaset!
Nu är ju detta råd ett fantasiråd för vi vet ju att verkligheten ser annorlunda ut,tom. barn till alkoholister dricker ju.
En del av befolkningen har tydligen genom sina gener lättare att bli beroende , själv minns jag hur jag fick portvin som femåring av en släkting och jag upplevde det som väldigt positivt med den fnittrande glädje jag erfor.
Dumt av henne men hon förstod inte bättre .
När jag sedan som femtonåring köpte ut för första gången så upplevde jag återigen denna "befrielse" från allt trist och att mina hämmningar försvann.Kände lycka helt enkelt och med såna känslor så är man ju den borne drinkaren.
Jaja,det går så länge det går innan man sitter fast i ett starkt beroende och sjukligheten börjar komma på olika sätt.Nervskador,diabetes,leverskador osv. Överdriver jag, nej inte alls jag har alla dessa skador av mitt drickande.Dålig sömn också kan jag tillägga !
Ibland upplever jag att man talar inför döva öron när man försöker få andra att förstå hur farligt det är att fortsätta och dricka. Minns när jag verkligen ville sluta och dricka för rätt så många år sedan hur det motarbetades av många omkring mig.Kom hem till en kompis som visste att jag lagt av men han smäller upp en hela på bordet och frågade om jag ville ha. Den "kompisen "träffade jag aldrig mer!
På AA (Anonyma alkoholister) hör jag många berätta hur nära och kära inte vill att de ska sluta för de har blivit "konstiga",jo det är sant! Jag har ju upplevt sånt själv så jag tror på deras berättelser.Det visar sig ju ofta att en man eller kvinna som verkligen lägger av med drickandet blir ensam.Deras partner försvinner ut ur deras liv och tyvärr så blir för en del det nya livet ett liv av möten på AA.Känner folk som hela veckorna springer på olika möten för annars tror de att de torskar dit igen.(Deras erfarenhet har kanske visat att det är just så och då är det ju bättre att gå på möten)
Att få folk att sluta dricka allmänt tror jag är en utopi men att börja dricka på ett hyfsat sätt borde vara möjligt. Allting som händer i vårt samhälle är ju beroende på uppfostran,värderingar osv. Våld ,mord,våldtäkt m.m som händer varje dag är ju ofta beroende på droger av olika slag men dessutom har ju en människas värderingar det avgörande inflytandet. En snäll och vänlig människa blir ju sällan en våldsman även om han är berusad.
Ett gott samhälle får ju också i huvudsak goda människor så den slutsats man kan dra av det nutida samhället är ju att det är ett dåligt samhälle för väldigt många människor. Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate