När Perssons regering kohandlade med miljöpartiet så drevs den sk Botniabanan fram till mycket dyra kostnader. Idag så invigs den men den som läser reportaget från Sveriges televison tar sig nog åt pannan på samma sätt som jag! Ska vi skratta eller gråta åt eländet. Samtidigt kan vi hånskratta åt den stora nyheten från Båstad. De har mött varandra i den ena tunneln nu, arbetet började 1992. De främsta experterna i vårt land sa från början att det var mycket olämpligt att bygga en tunnel genom åsen vid Båstad. Vad kommer slutnotan att gå på när detta bygge är klart om kanske 5 år? Allt för att vinna 6-7 minuter!
VÄSTERNORRLAND - Botniabanan skulle sätta fart på arbetspendling och godstransporter genom Västernorrland.
SVT Play |
Botniabanan/Ådalsbanan |
- De fanns en alltför stor tro att Ådalsbanan skulle också skulle byggas om när Botniabanan byggdes, men kalkylerna sprack. Det blev för dyrt, säger Hans Stenberg (S), riksdagsledamot och ledamot av riksdagens trafikutskott.
Han lämnar nu riksdagsuppdraget i och med hösten val, och efter sig lämnar han också en halvfärdig kustjärnväg genom Västernorrland. De sex till sju miljarder som behövs för att göra klar hela sträckan finns inte i sikte.
- Nej, tyvärr, och jag är rädd att det kommer att dröja. Tidigast 2020 om det blir en röd-grön valseger, och ännu senare om de borgerliga alliansen sitter kvar i regeringen, tror Stenberg.
Idag är det omkring 5 000 personer som arbetspendlar längs sträckan Sundsvall - Härnösand. I våras presenterade Trafikverket en förstudie som visar att det med en modern bana och snabbtåg går att köra sträckan på 16 minuter, och med stopp i Timrå på 21 minuter.
Just nu går tågen inte alls på anslutningen söder om på Ådalsbanan - och när trafiken startar nästa år kommer det att gå långsammare på sträckan Sundsvall - Härnösand än buss eller bil. Restiden kommer att bli 45 minuter.
- Helt åt helsike, vi kan inte acceptera längre restider med tåg än med bil. Det här är något politikerna måste ta itu med efter valet, säger Anders Gäfvert (M), kommunalråd i Härnösand.
Han har dock inte hittills inte fått något stöd från sin egen regering. I den långtidsplan för infrastrukturinvesteringar som presenterades för de kommande tio åren finns Ådalsbanan överhuvudtaget inte med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar