Ohly angrep våldsamt all avreglering samt påstod att andra bolag bara kommer att köra på de stora linjerna där det är lönsamt.
Sanningen är ju den att SJ sedan många år har monopol på just de lönsamma stora linjerna och kan sätta sina priser därefter. De icke sk lönsamma linjerna har i många år fått tillskott av landsting,kommuner och staten. I Värmland tex kör idag Tågkompaniet vilket ägs av norska staten.
Ohly var en gång tågmästare hos SJ och är idag en av de främsta lobbyisterna för just detta bolag. Monopolföretag har i alla tider visat sig snevrida marknaden med en struktur där konsumenten inte har något att säga till om. Se bara på den typ av prissättning SJ har där passagerarna bara har att finna sig i att priset kan vara vad som helst beroende på tidpunkten för köpet.
Med SJ:s prissystem så vet man ALDRIG vad biljetten kommer att kosta!
Ohly är ju kommunist så han vill bara fullfölja samma politik som tex Sovjetunionen mfl hade, ett system vilket rasade ihop som ett korthus pga av vanskötsel och enfaldig statlig styrning.
Vet egentligen svenska folket vad de röstar på när de röstar på de rödgröna?
PS Ohly har knappast personalen på tex Tågkompaniet bakom sig ,de vill inte tillbaka till SJ!
Så här ser det ut på :
X-tåget är den regionala tågtrafiken mellan Gävle och Ljusdal samt mellan Gävle och Sundsvall.
Sedan juni 2001 svarar Tågkompaniet för den regionala tågtrafiken i Gävleborgs län, det så kallade X-tåget, på uppdrag av länstrafikbolaget X-trafik. Trafiken bedrivs med moderna motorvagnar av typen Regina. Succén har varit fullständig och medfört att X-trafik investerat i ytterligare fordon för att klara resandetillströmningen. Under avtalstiden har trafiken utökats till att numera omfatta trafik även till och från Sundsvall.
Avtalstiden är åtta år med möjlighet till fem års förlängning. X-trafik har utnyttjat optionen och förlängt avtalet som nu gäller till december 2014.
http://www.bahn.com/i/view/SWE/se/trains/overview/ice.shtml
Kolla lite på Europas största tågbolag DB! Se deras tåg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar